Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP) oraz Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO) zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego i wynikającej z niego praktyki poradniczej. Model przedstawia systemowe podejście do organizowania i świadczenia usług poradniczych oraz zalecenia wdrożenia jego jako stałego elementu polityki państwa. Podczas szkolenia będą zaprezentowane wyniki prac zespołu składającego się z przedstawicieli Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawa, INPRISu – Instytutu Prawa i Społeczeństwo, Instytutu Spraw Publicznych i Związku Biur Porad Obywatelskich, którzy przez ostatnie półtora roku realizowali projekt systemowy pt. „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”.
Zapraszamy osoby z organizacji pozarządowych, którym świadczenie poradnictwa prawnego i obywatelskiego jest szczególnie bliskie. Zapraszamy praktyków – doradców i prawników, organizatorów poradnictwa, studentów klinik prawa, prawników praktyków obsługujących punkty poradnicze, jak i wolontariuszy.
Podczas szkolenia, omawiane będą następujące zagadnienia:
Osoby zainteresowane prosimy o zapoznanie się z regulaminem uczestnictwa i formularzem zgłoszeniowym (pobierz regulamin). Decyduje kolejność zgłoszeń. Udział w projekcie jest bezpłatny, organizatorzy zapewniają wyżywienie oraz zakwaterowanie, nie zapewniają zwrotu kosztów dojazdu.
Terminy i miejsca szkolenia:
Szkolenia FUPP są skierowane do studentów klinik prawa, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w udzielaniu porad oraz do organizatorów placówek poradniczych, jak i prawników praktyków obsługujących takie punkty, którzy chcą zdobyć lub pogłębić wiedzę na temat funkcjonowania systemu poradnictwa w Polsce, a szkolenia ZBPO do osób bezpośrednio udzielających porad. Uczestnictwo w jednym szkoleniu wyklucza wzięcie udziału w innym.
Miesiąc | dla studentów klinik prawa, prawników praktyków i organizatorów placówek poradniczych – FUPP | dla doradców - ZBPO |
Listopad 2013 | Warszawa: 16-17 XI Szczecin: 16-17 XI Wrocław: 23-24 XI |
Garwolin: 20-21 XI Zielona Góra: 27-28 XI |
Grudzień 2013 | Łódź: 7-8 XII |
Ostrowiec Świętokrzyski: 4-5 XII |
Styczeń 2014 | Katowice: 11-12 I Lublin: 11-12 I |
Wrocław: 22-23 I |
Luty 2014 | Rzeszów: 8-9 II Trójmiasto: 22-23 II |
Zabrze: 12-13 II |
Marzec 2014 | Białystok: 1-2 III Opole: 22-23 III |
Kraków: 26-27 III |
Kwiecień 2014 | - | Mikołajki: 9-10 IV |
Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego dla studentów klinik prawa, prawników praktyków i organizatorów placówek poradniczych dotyczące Modelu wsparcia dla Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego -
Wdrażanie dla praktyków:
Dzień I - Sobota:
do 15.00 – przyjazd uczestników szkolenia i zakwaterowanie w hotelu
15.00 – 16.30 – szkolenie cz. I – zapoznanie się uczestników, przedstawienie się trenerek, przedstawienie Projektu
16.30 – 16.45 – przerwa kawowa
16.45 – 18.45 – szkolenie cz. II – prezentacja wyników badań i analiz prowadzonych w ramach Projektu – wnioski
19.00 - 20.00 – kolacja
Dzień II - Niedziela:
8.00 – 9.00 – śniadanie w hotelu
9.00 – 11.00 – szkolenie cz. III – ogólne przedstawienie modelu, zagadnienia wybrane: beneficjenci, instytucje poradnicze
11.00 – 11.15 – przerwa kawowa
11.15 – 13.15 – szkolenie cz. IV – warunki konieczne do spełnienia w celu prawidłowego działania punktu poradniczego – standardy i zasady działania punktów poradniczych
13.15 – 14.30 – obiad
14.30 – 16.30 – szkolenie cz. V – najczęstsze problemy w prowadzeniu punktów poradniczych, możliwości rozpowszechniania informacji na temat poradnictwa – prezentacja mapy poradnictwa
16.30 – 17.00 – podsumowanie i zakończenie szkolenia
Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego dla doradców: Model wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce - propozycja rozwiązań instytucjonalno-prawnych oraz założeń polityki państwa
Dzień I - Środa:
CZĘŚĆ SEMINARYJNA
10.00 – 12.00
System nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce – wprowadzenie
Mapa poradnictwa – Kontekst lokalny (prezentacja BPO)
Proponowany system nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce - propozycje rozwiązań modelowych i założeń polityki państwa
12.00 – Obiad
CZĘŚĆ SZKOLENIOWA
13.00 – 19.30 – (przerwy zostaną ustalone przez trenerów/ki)
Definicje: poradnictwa prawnego i obywatelskiego, pomocy prawnej, informacji prawnej.
Standardy pracy:
Metodologia pracy doradcy:
19.30 – Kolacja
Dzień II - Czwartek:
8.30 – 14.00
Metodologia pracy doradcy (c.d.):
Kontrola jakości udzielanych porad
Indywidualny plan samodoskonalenia
Podsumowanie, zakończenie
14.00 – Obiad
Jak się zgłosić?
Zapraszamy serdecznie,
Zespół Projektu
Większość Polaków (77%) w ostatnich pięciu latach nie odczuwała potrzeby korzystania z pomocy prawnej i z niej nie korzystała. Prawie co piąty obywatel taką potrzebę odczuwał i skorzystał z pomocy prawnej, a jedynie 4% Polaków, choć odczuwało potrzebę wsparcia, takiej sformalizowanej pomocy z różnych względów nie szukało. Osoby, które skorzystały z innych form pomocy, najczęściej szukały jej wśród osób z najbliższego otoczenia (rodziny, sąsiadów), zarówno u tych niebędących prawnikami, jak i u tych posiadających wykształcenie prawnicze: u adwokata, radcy prawnego, notariusza.