Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP) zaprasza na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz wynikającej z niego praktyki poradniczej. Model przedstawia systemowe podejście do organizowania i świadczenia usług poradniczych oraz zalecenia jego wdrożenia, jako stałego elementu polityki państwa. Podczas szkolenia zostaną zaprezentowane wyniki prac zespołu składającego się z przedstawicieli Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawa, INPRISu – Instytutu Prawa i Społeczeństwo, Instytutu Spraw Publicznych i Związku Biur Porad Obywatelskich, którzy przez ostatnie dwa lata realizowali projekt systemowy pt. „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”.
Zapraszamy przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego - gmin, powiatów i województw - w tym przede m.in. przedstawicieli: ośrodków interwencji kryzysowej, ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie, powiatowych urzędów pracy, rzeczników praw konsumenta, rzeczników praw pacjenta, ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, państwowych inspekcji pracy, zakładów ubezpieczeń społecznych, czy rzecznika praw obywatelskich.
Podczas szkolenia, omawiane będą następujące zagadnienia:
Osoby zainteresowane prosimy o zapoznanie się z regulaminem uczestnictwa i formularzem zgłoszeniowym (pobierz regulamin). Liczba miejsc na szkolenia jest ograniczona, w związku z tym decyduje kolejność zgłoszeń. Udział w projekcie jest bezpłatny, organizatorzy zapewniają wyżywienie oraz zakwaterowanie, nie zapewniają zwrotu kosztów dojazdu.
Terminy i miejsca szkolenia:
|
Miesiąc |
Data i miejsce szkolenia |
|
Kwiecień 2014 |
Warszawa: 28-29 IV – Dom Chłopa – Hotel „Gromada” |
|
Maj 2014 |
Warszawa: 19-20 V – Dom Chłopa – Hotel „Gromada” Poznań: 26-27 V |
|
Czerwiec 2014 |
Białystok: 5-6 VI – Hotel Gołębiewski Kraków: 23-24 VI |
Ramowy Harmonogram Programu Szkoleniowego:
Dzień I - Poniedziałek:
11.00 – 12.30 – szkolenie cz. I – zapoznanie się uczestników, przedstawienie się trenerek, przedstawienie Projektu
12.30 – 14.30 – obiad oraz zakwaterowanie w hotelu uczestników i uczestniczek szkolenia, którzy zgłosili chęć i potrzebę noclegu
14.20 – 16.30 – szkolenie cz. II – prezentacja podstawowych elementów wypracowanego modelu oraz przedstawienie wyników badań i analiz prowadzonych w ramach Projektu
16.30 - 16.45 – przerwa kawowa
16.45 – 18.45 – szkolenie cz. III – aktywny warsztat dotyczący usługodawców, ich cech, warunków jakie będą musiały spełnić instytucje poradnicze, aby móc stać się częścią systemu, czy też prowadzić punkt poradniczy, w którym będzie można uzyskać informację oraz poradę prawną/obywatelską. Ponadto warsztat dotyczy odpowiedzi na pytanie, jak korzystać z wypracowanych w Projekcie narzędzi.
18.45 - 20.00 – kolacja
Dzień II - Wtorek:
8.00 – 9.00 – śniadanie dla uczestników i uczestniczek korzystających z noclegu w hotelu
9.00 – 11.00 – szkolenie cz. IV – metody działania punktów poradniczych, nowoczesne technologie
11.00 – 11.15 – przerwa kawowa
11.15 – 13.15 – szkolenie cz. V – najczęstsze problemy w działalności publicznych usługodawców świadczących informację i poradę prawną/obywatelską oraz zdiagnozowane zagrożenia przyszłego modelu poradnictwa prawnego i obywatelskiego w oparciu o studium przypadku
13.15 – 14.30 – obiad
14.30 – 16.00 – szkolenie cz. VI – podsumowanie i zakończenie szkolenia
Jak się zgłosić?
W przypadku CHĘCI UCZESTNICTWA W SZKOLENIACH, wypełniony formularz zgłoszeniowy, deklarację oraz oświadczenie (plik do pobrania) należy wysłać w wersji elektronicznej - wypełniony komputerowo (UWAGA nie skany z podpisami!) na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Rekrutacja na szkolenia jest ciągła. W tytule wiadomości prosimy wpisać datę i miejsce preferowanego szkolenia, wraz z dopiskiem "z noclegiem" lub "bez noclegu".
Dokumenty zostaną podpisane przez uczestników/czki w dniu rozpoczęcia szkolenia.
Dodatkowych informacji udziela Asystent projektu – Anna Włodarczyk
tel.: 530 287305, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 16.00.
Zapraszamy serdecznie,
Zespół Projektu

Instytucje publiczne świadczące poradnictwo robią to w ramach swoich ustawowych zakresów obowiązków, w związku z tym wykorzystują do tego posiadane zasoby ludzkie, lokalowe, sprzętowe oraz środki publiczne znajdujące się w ich budżetach. Podmioty niepubliczne z reguły nie mają własnych zasobów rzeczowych, ludzkich i finansowych, muszą je więc zdobywać z zewnątrz. Skala udzielanego dotychczas wsparcia dla PPiO jest bardzo niska – zaledwie 15% instytucji i organizacji, potencjalnie mogących udzielić takiego wsparcia, podjęło takie działania w latach 2011–2012. Przy czym najczęściej stosowaną formą pomocy udzielanej usługodawcom jest wsparcie rzeczowe (np. udostępnianie lokali), osobowe (np. delegowanie prawników) oraz edukacyjne (np. szkolenia dla doradców). Rzadko wsparcie ma charakter finansowy. Jeżeli już się pojawia, to w zasadzie wyłącznie w formie dotacji uzyskanej w drodze konkursu. Najczęściej ze wsparcia korzystają organizacje pozarządowe, w tym Biura Porad Obywatelskich. Podmioty wspierające PPiO nie wypracowały skutecznych metod monitorowania i oceny świadczonych usług poradniczych, ograniczają się do podstawowych sposobów oceny wykorzystanego wsparcia polegających na raportach merytorycznych i finansowych.