Page 4 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 4
DEBATA ŚRODOWISKOWA
XXXI Ogólnopolska
Konferencja Uniwersyteckich
Poradni Prawnych
Magdalena Szabat*
„Metodyka nauczania klinicznego”
Białystok, 31.5 – 1.6.2019 r.
Uniwersyteckie (lub Studenckie) Poradnie Prawne odgrywają w Polsce ogromną rolę, świadcząc
nieodpłatną pomoc prawną na rzecz osób ubogich, które nie mogą sobie pozwolić na skorzy-
stanie z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Z punktu widzenia studentów prawa, którzy
Dominika Swodczyk** świadczą pomoc pod nadzorem merytorycznym pracowników naukowych uniwersytetów, uczest-
nictwo w poradni uczy praktycznego stosowania zdobytych na zajęciach informacji, prawidło-
wej identyfikacji i poszukiwania rozwiązań dla powstających w praktyce problemów. O wadze
działań podejmowanych przez poradnie świadczyć może chociażby to, że w roku akademickim
2017/2018 w Polsce działało 27 poradni w 17 miastach, które łącznie udzieliły 5752 nieodpłat-
nych porad prawnych.
Rola nauczania klinicznego w Polsce Panel I
Obrady, trwające dwa dni, połączone z obchodami 20-lecia funk- Pierwszy panel odbywający się w przeważającej części w języku an-
cjonowania SPP – Pracowni Wydziału Prawa Uniwersytetu w Bia- gielskim moderowała dr Izabela Kraśnicka, a rozpoczęła Luba Kra-
łymstoku, poświęcone były w przeważającym zakresie nauczaniu snitskaya (Helsińska Fundacja Praw Człowieka w Mińsku na Bia-
klinicznemu i przyszłości studenckich poradni prawnych w Polsce łorusi) referatem pt.: „Clinical law teaching methods vs classic law
i w Europie. teaching methods”. W swojej prezentacji wykorzystała wybrane
Oficjalnego otwarcia konferencji dokonała prof. zw. dr hab. Ewa fotografie – prosząc uczestników o zwerbalizowanie skojarzeń
Guzik-Makaruk (Prodziekan WP UwB ds. Nauki), która w swoim w odniesieniu do poszczególnych zdjęć. Nadrzędnym celem wy-
wystąpieniu podkreśliła znaczenie bezpłatnego poradnictwa praw- stąpienia było ukazanie istotnych różnic między kliniczną formą
nego jako narzędzia pomocy osobom ubogim i przybliżyła zgro- nauki, opierającą się na spotkaniach z ludźmi oraz praktycznym
madzonym gościom początki SPP w Białymstoku. Następnie głos rozwiązywaniu ich problemów prawnych, a teoretyczną wiedzą
zabrała dr Izabela Kraśnicka (Pełnomocnik Rektora ds. umiędzy- ujętą w książkach i zamkniętą w murach uczelni, bez kontaktu
narodowienia), która akcentowała znaczenie poradni w procesie z drugim człowiekiem.
kształtowania właściwych postaw społecznych wśród studentów Jako kolejny wystąpił Pavel Salauyou (Polotsk State University,
prawa. Ponadto do zgromadzonych w krótkich wystąpieniach Belarus). W swoim wystąpieniu omówił problem trudnej sytuacji
zwrócili się także: Adam Jakuć (doradca Wojewody Podlaskiego), studenta poradni w zderzeniu z tzw. klientem roszczeniowym, nie-
Elżbieta Trykoszko (sędzia NSA oraz Wiceprezes WSA w Białym- rozumiejącym, że czasem rozwiązanie jego problemu jest bardziej
stoku), dr Filip Czernicki (Prezes FUPP) oraz dr hab., prof. UwB An- skomplikowane niż mogłoby się wydawać i wiąże się z wieloma do-
drzej Sakowicz (Opiekun SPP – Pracowni WP UwB), który podzię- datkowymi procedurami oraz wizytami w sądzie, a także w urzę-
kował wszystkim współorganizatorom konferencji za udzielone dach, nierzadko niegwarantujących pozytywnego zakończenia.
wsparcie oraz przywitał gości przybyłych z Polski oraz Białorusi. Jako trzeci wystąpił Ihar Kudzelia (Polotsk State University, Bela-
Następnie studenci reprezentujący na konferencji poszczególne rus), który podniósł kwestię istoty przeprowadzenia odpowied-
poradnie dokonali ich krótkich prezentacji. niego wywiadu z klientem dla jednoznacznego określenia jego
Konferencja trwała dwa dni i obejmowała, odpowiednio w pierw- problemu oraz wskazania klientowi drogi do jego rozwiązania.
szym – wystąpienia prelegentów podzielone na cztery panele oraz Podkreślona została waga prawidłowo poprowadzonej rozmowy,
w drugim – składające się z dwóch części warsztaty. umiejętności zadawania odpowiednich pytań oraz używania ję-
zyka dostosowanego do klienta. Ponadto prelegent zwrócił uwagę
* Studentka prawa, Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, sekretarz sekcji na fundamentalne elementy rozmowy z klientem tj. uprzejmość,
cywilnej Uniwersyteckiej Poradni Prawnej KUL. szacunek okazywany rozmówcy, odpowiednią mowa ciała, spokój
** Studentka prawa, Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, członkini Uni-
wersyteckiej Poradni Prawnej KUL. oraz pewność siebie.
www.edukacjaprawnicza.pl 1(175) rok akademicki 2019/2020 3