Page 4 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 4

DEBATA ŚRODOWISKOWA

                           XXXI Ogólnopolska


                           Konferencja Uniwersyteckich



                           Poradni Prawnych


        Magdalena Szabat*
                           „Metodyka nauczania klinicznego”


                           Białystok, 31.5 – 1.6.2019 r.





                             Uniwersyteckie (lub Studenckie) Poradnie Prawne odgrywają w Polsce ogromną rolę, świadcząc
                             nieodpłatną pomoc prawną na rzecz osób ubogich, które nie mogą sobie pozwolić na skorzy-
                             stanie z pomocy profesjonalnego pełnomocnika. Z punktu widzenia studentów prawa, którzy
        Dominika Swodczyk**   świadczą pomoc pod nadzorem merytorycznym pracowników naukowych uniwersytetów, uczest-
                             nictwo w poradni uczy praktycznego stosowania zdobytych na zajęciach informacji, prawidło-
                             wej identyfikacji i poszukiwania rozwiązań dla powstających w praktyce problemów. O wadze
                             działań podejmowanych przez poradnie świadczyć może chociażby to, że w roku akademickim
                             2017/2018 w Polsce działało 27 poradni w 17 miastach, które łącznie udzieliły 5752 nieodpłat-
                             nych porad prawnych.





        Rola nauczania klinicznego w Polsce                  Panel I
        Obrady, trwające dwa dni, połączone z obchodami 20-lecia funk-  Pierwszy panel odbywający się w przeważającej części w języku an-
        cjonowania SPP – Pracowni Wydziału Prawa Uniwersytetu w Bia-  gielskim moderowała dr Izabela Kraśnicka, a rozpoczęła Luba Kra-
        łymstoku, poświęcone były w przeważającym zakresie nauczaniu   snitskaya (Helsińska Fundacja Praw Człowieka w Mińsku na Bia-
        klinicznemu i przyszłości studenckich poradni prawnych w Polsce   łorusi) referatem pt.: „Clinical law teaching methods vs classic law
        i w Europie.                                         teaching methods”. W swojej prezentacji wykorzystała wybrane
        Oficjalnego otwarcia konferencji dokonała prof. zw. dr hab. Ewa   fotografie – prosząc uczestników o zwerbalizowanie skojarzeń
        Guzik-Makaruk (Prodziekan WP UwB ds. Nauki), która w swoim   w odniesieniu do poszczególnych zdjęć. Nadrzędnym celem wy-
        wystąpieniu podkreśliła znaczenie bezpłatnego poradnictwa praw-  stąpienia było ukazanie istotnych różnic między kliniczną formą
        nego jako narzędzia pomocy osobom ubogim i przybliżyła zgro-  nauki, opierającą się na spotkaniach z ludźmi oraz praktycznym
        madzonym gościom początki SPP w Białymstoku. Następnie głos   rozwiązywaniu ich problemów prawnych, a teoretyczną wiedzą
        zabrała dr Izabela Kraśnicka (Pełnomocnik Rektora ds. umiędzy-  ujętą w książkach i zamkniętą w murach uczelni, bez kontaktu
        narodowienia), która akcentowała znaczenie poradni w procesie   z drugim człowiekiem.
        kształtowania właściwych postaw społecznych wśród studentów   Jako kolejny wystąpił Pavel Salauyou (Polotsk State University,
        prawa. Ponadto do zgromadzonych w krótkich wystąpieniach   Belarus). W swoim wystąpieniu omówił problem trudnej sytuacji
        zwrócili się także: Adam Jakuć (doradca Wojewody Podlaskiego),   studenta poradni w zderzeniu z tzw. klientem roszczeniowym, nie-
        Elżbieta Trykoszko (sędzia NSA oraz Wiceprezes WSA w Białym-  rozumiejącym, że czasem rozwiązanie jego problemu jest bardziej
        stoku), dr Filip Czernicki (Prezes FUPP) oraz dr hab., prof. UwB An-  skomplikowane niż mogłoby się wydawać i wiąże się z wieloma do-
        drzej Sakowicz (Opiekun SPP – Pracowni WP UwB), który podzię-  datkowymi procedurami oraz wizytami w sądzie, a także w urzę-
        kował wszystkim współorganizatorom konferencji za udzielone   dach, nierzadko niegwarantujących pozytywnego zakończenia.
        wsparcie oraz przywitał gości przybyłych z Polski oraz Białorusi.   Jako trzeci wystąpił Ihar Kudzelia (Polotsk State University, Bela-
        Następnie studenci reprezentujący na konferencji poszczególne   rus), który podniósł kwestię istoty przeprowadzenia odpowied-
        poradnie dokonali ich krótkich prezentacji.          niego wywiadu z klientem dla jednoznacznego określenia jego
        Konferencja trwała dwa dni i obejmowała, odpowiednio w pierw-  problemu oraz wskazania klientowi drogi do jego rozwiązania.
        szym – wystąpienia prelegentów podzielone na cztery panele oraz   Podkreślona została waga prawidłowo poprowadzonej rozmowy,
        w drugim – składające się z dwóch części warsztaty.  umiejętności zadawania odpowiednich pytań oraz używania ję-
                                                             zyka dostosowanego do klienta. Ponadto prelegent zwrócił uwagę
        *  Studentka prawa, Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, sekretarz sekcji   na fundamentalne elementy rozmowy z klientem tj. uprzejmość,
          cywilnej Uniwersyteckiej Poradni Prawnej KUL.      szacunek okazywany rozmówcy, odpowiednią mowa ciała, spokój
        ** Studentka prawa, Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II, członkini Uni-
          wersyteckiej Poradni Prawnej KUL.                  oraz pewność siebie.

        www.edukacjaprawnicza.pl                                                  1(175) rok akademicki 2019/2020  3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9