Page 6 - Klinika nr 27-28(32-33) 2019-2020
P. 6

DEBATA ŚRODOWISKOWA


        powinien przede wszystkim ustalić preferencje klienta co do dal-  od nich samych dużo większej otwartości, cierpliwości, zrozumie-
        szego działania. Innymi słowy, czy klient chce – przykładowo –je-  nia i akceptacji w stosunku do drugiego człowieka, w porównaniu
        dynie ukarania winnych czy równoległego dochodzenia przysługu-  z działalnością innych („zwykłych”) sekcji, ponieważ klienci tego
        jącego mu odszkodowania.                             typu, z uwagi na przeżycia, których doświadczyli, są o wiele bar-
        Kolejnym wystąpieniem była prelekcja dr Marty Skrodzkiej (PWSIiP   dziej nieufni, a ponadto niejednokrotnie w ogóle nie znają języka
        w Łomży), która odniosła się do zagadnień związanych z możli-  polskiego, co z kolei znacząco utrudnia komunikację.
        wością wykorzystania mediacji w działalności poradni prawnych   Ostatnim wystąpieniem, zamykającym trzeci panel była prelekcja
        służącej kształtowaniu podstawowych umiejętności studentów.   Aleksandry Jeromin (Klinika Prawa WPiA UW) dotycząca poten-
        W przedstawionym referacie podjęto próbę odpowiedzi na pyta-  cjalnej roli studenta uniwersyteckiej poradni prawnej w proce-
        nie, dlaczego właściwie w Klinikach Prawa powinno zajmować się   sie reintegracji osób bezdomnych. Prelegentka rozpoczęła swoje
        mediacją, jak nauczać mediacji w Klinice Prawa oraz jakie wyzwa-  przemówienie od wyjaśnienia pojęcia bezdomności, które jej zda-
        nia stoją przed opiekunami pełniącymi nadzór merytoryczny nad   niem jest bardzo zróżnicowane oraz wielopłaszczyznowe. Zwróciła
        sekcjami mediacji.                                   uwagę na ogromną rolę zarówno organizacji rządowych, jak rów-
        Z kolei Magdalena Szabat oraz Dominika Swodczyk (UPP KUL)   nież pozarządowych w procesie organizowania pomocy osobom,
        w swoim wystąpieniu starały się udzielić odpowiedzi na pytanie,   które – kolokwialnie mówiąc – nie mają dachu nad głową. W jej
        które każdorazowo stawiają sobie studenci dopiero rozpoczyna-  ocenie bezdomność to zjawisko społeczne, któremu trzeba prze-
        jący pracę w poradniach, czyli jak skutecznie i efektywnie prowa-  ciwdziałać, chociażby przez wdrażanie programów umożliwiających
        dzić rozmowę z klientem, jednocześnie kontrolując całą sytuację.   powrót do społeczeństwa, z uwzględnieniem indywidualnych cech
        Zdaniem prelegentek tzw. umiejętności miękkie odgrywają zna-  charakteru, wieku i sytuacji zdrowotnej konkretnej osoby.
        czącą rolę w procesie obsługi klienta, niejednokrotnie wygrywa-
        jąc ze znajomością przepisów i operowaniem specjalistycznym   Panel IV
        słownictwem. W swoim przemówieniu przypomniały wszystkim   W panelu czwartym, w całości przeprowadzonym w języku an-
        zgromadzonym, że klient to bardzo często po prostu zagubiony,   gielskim i moderowanym przez mgr Łukasza Presnarowicza oraz
        czasem wręcz przygnieciony problemami człowiek, który potrze-  mgr Urszulę Matys pierwsze wystąpienie wygłosiły Diana Litvin-
        buje przede wszystkim zrozumienia oraz konkretnych wytycznych   chuk oraz Bazhena Yaremich (Grodno State University, Belarus).
        co do jego dalszego postępowania.                    W pierwszej części scharakteryzowały pojęcie ICT (technologie
        Kolejne wystąpienie zostało przedstawione przez Jagodę Zachwieję   informacyjno-komunikacyjne) oraz wskazały, które ze wspomnia-
        (SPP KAAFM), a poświęcone było mediacji gospodarczej jako al-  nych technologii są już stosowane w ich Klinice Prawa. Wśród
        ternatywie dla długoletnich i bardzo kosztownych procesów są-  podstawowych wskazały Skype, przy użyciu którego studenci pro-
        dowych. W pierwszej kolejności prelegentka przybliżyła pokrótce   wadzą on-line rozmowy z klientem oraz aplikację Kahoot, umożli-
        historię rozwoju alternatywnych metod rozwiązywania sporów.   wiająca tworzenie quizów edukacyjnych i szkoleniowych. W dru-
        Następnie wskazała cechy prawidłowej mediacji, a także najważ-  giej części prelegentki opowiedziały o planowanym wprowadzeniu
        niejsze zasady dotyczące jej prowadzenia. Co ciekawe, zgodnie   do struktury ich Kliniki formularza online, dzięki któremu klient
        z zaprezentowanymi badaniami, przeprowadzenie mediacji w spra-  będzie mógł uzyskać pomoc prawną całkowicie zdalnie, co z kolei
        wach gospodarczych pozwala zaoszczędzić 1285% czasu w sto-  przyśpieszy okres oczekiwania na opinię z 14 do 7 dni.
        sunku do postępowania sądowego oraz 835% czasu w porównaniu   Następnie przemawiały Tatsiana Yauseyanka oraz Anastasya Mikhal-
        z arbitrażem, natomiast koszty mediacji są niższe o 470% w sto-  chuk (Grodno State University, Belarus). Prelekcja w kompleksowy
        sunku do kosztów postępowania sądowego oraz o aż 510% w po-  sposób omawiała pojęcie opieki paliatywnej oraz rolę studenta
        równaniu do arbitrażu.                               poradni prawnej w udzielaniu porad prawnych zarówno osobom
        W dalszej części głos zabrały: mgr Urszula Matys oraz Monika Winc-  poddanym rzeczonej terapii, jak również ich rodzinom oraz oso-
        kiewicz (SPP WP UwB), które opowiedziały o istotnej roli umiejęt-  bom bliskim. W swoim wystąpieniu prelegentki odniosły się także
        ności psychologicznych w kontakcie z klientem, ze szczególnym   do kwestii połączenia opieki paliatywnej w zakresie medycznym
        uwzględnieniem perspektywy pracownika sekretariatu poradni.   i prawnym, wskazując następnie na istotną rolę studentów Kli-
        Na początku wskazano, na czym polega w istocie działanie sekre-  niki m.in. rozpowszechnianiu wiedzy na temat tej formy prawnej
        tariatu poradni pełniącego przede wszystkim funkcję pomocniczą   opieki nad osobami terminalnie chorymi oraz u kresu życia.
        w stosunku do osiągnięcia zasadniczego celu istnienia poradni,   Kolejne wystąpienie wygłosiła Nastassia Babkova (Polotsk State
        czyli udzielania porad prawnych. W związku z powyższym stwier-  University, Belarus). W swojej prelekcji pt.: „The activities of Po-
        dzono, że do jego głównych zadań należy ułatwienie i usprawnie-  lotsk State University Legal Clinic to attract grants, sponsorship”,
        nie całościowego procesu, którego efektem jest sporządzona opi-  podniosła m.in.: kwestię istotnego problemu, z którym muszą
        nia prawna. Podkreślono także, jak ważne dla dalszego nawiązania   mierzyć się Kliniki Prawa, a mianowicie brak środków finanso-
        dobrego kontaktu z klientem jest pierwsze wrażenie, na które   wych i wsparcia z zewnątrz. Jako potencjalne rozwiązanie wska-
        składają się takie elementy jak: otwartość, uprzejmość, komuni-  zała różnego rodzaju stypendia oraz granty, przyznawane na re-
        katywność oraz łatwość nawiązywania kontaktów, a także samo-  alizację projektów społecznych, wyjaśniając jednocześnie sposób,
        dyscyplina i sumienność.                             w jaki można ubiegać się o przyznanie takich funduszy oraz ich
        Z kolei Aleksandra Sawczenko oraz Weronika Sołkiewicz (SPP WP   podstawowe cele.
        UwB) opowiedziały o specyfice pracy z klientem w sekcji ds.   Czwarty referat został wygłoszony przez Aliaksandra Hrynko
        uchodźców. Na początku wyjaśniły uczestnikom konferencji pod-  (Polotsk State University, Belarus). W swojej wypowiedzi, prele-
        stawowe pojęcia takie jak: uchodźca oraz status uchodźcy, a następ-  gent zaznaczył, jak ważna dla prawidłowego działania Kliniki jest
        nie przedstawiły, jak wygląda współpraca ich sekcji z ośrodkiem dla   współpraca z organizacjami społecznymi oraz udział w organizo-
        cudzoziemców w Białymstoku. Prelegentki w oparciu o własne do-  wanych przez nie ogólnokrajowych przedsięwzięciach, w następ-
        świadczenia stwierdziły, że praca w sekcji ds. uchodźców wymaga   stwie czego studenci zyskują możliwość nabycia niezwykle cennego

        www.edukacjaprawnicza.pl                                                  1(175) rok akademicki 2019/2020  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11