Page 32 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 32
DEBATA ŚRODOWISKOWA
ustanowienie adwokata stanowiło bowiem jedynie uprawnienie zaniu, że strona wprowadziła sąd w błąd co do swej sytuacji ma
dające możliwość wyboru, czy danemu pełnomocnikowi strona jątkowej, rodzinnej czy zdolności płatniczych lub że sytuacja ta
chce udzielić pełnomocnictwa, czy też nie . Istotna również była i zdolności płatnicze uległy znaczącej poprawie po wydaniu po
23
konsekwencja zaniechania udzielenia pełnomocnictwa przez stro stanowienia o przyznaniu prawa pomocy. W każdym wypadku
nę, gdyż jeżeli strona z uprawnienia tego nie skorzystała, nie moż cofnięcie przyznanego prawa pomocy powinno być poprzedzone
na było uznać, że czynności podjęte przez pełnomocnika ustano przeprowadzeniem wnikliwego postępowania wyjaśniającego .
28
wionego przez sąd i wyznaczonego przez samorząd zawodowy są Cofnięcie pełnomocnika z urzędu może również nastąpić w sytu
24
prawnie nieskuteczne . acji korzystania przez stronę z pełnomocnika z wyboru ustano
Podjęta przez ustawodawcę interwencja legislacyjna, wprowadza wionego w innej, przedmiotowo analogicznej sprawie. W sytuacji,
jąca zmiany w powyższym zakresie w procedurze sądowoadmi gdy w sprawie o innej sygnaturze, przedmiotowo dotyczącej tego
nistracyjnej, w wyniku której nastąpiło zrównanie ustanowienia samego postępowania, stronę reprezentował pełnomocnik usta
pełnomocnika z urzędu z udzieleniem mu pełnomocnictwa pro nowiony z wyboru, a następnie w nowej sprawie został on jej przy
cesowego, analogicznie jak to ma miejsce w procedurze cywilnej znany ponownie, tyle że z urzędu, w przypadku niewypowiedzenia
i karnej, zdaje się być niezrozumiała, zwłaszcza w świetle ujęcia wcześniejszego stosunku zachodzą przesłanki do cofnięcia przy
w praktyce orzeczniczej przedmiotowego przywileju strony postę znania pełnomocnika z urzędu. Bez znaczenia jest w tym wypad
powania. W ocenie NSA zawiadomienie sądu przez organ samo ku to, że strona nie ponosiła kosztów z tytułu świadczonej usługi
rządu zawodowego o wyznaczeniu pełnomocnika ustanowionego prawnej, a w dacie ustanawiania pełnomocnika z urzędu w nowej
przez sąd z urzędu w ramach przyznania prawa pomocy nie prze sprawie stare pełnomocnictwo nie było wykonywane. Powyższe
sądzało automatycznie o uznaniu przez sąd wyznaczonej osoby za nie zmienia bowiem faktu, że strona wciąż pozostawała w stosun
pełnomocnika strony z wszelkimi tego konsekwencjami proceso ku prawnym z uprzednim pełnomocnikiem .
29
wymi. Wyznaczony pełnomocnik miał obowiązek przedstawić są Pomimo istniejącej specyfki ustanawiania w procedurze sądowo
dowi pełnomocnictwo udzielone mu przez stronę, dołączając je do administracyjnej pełnomocnika z urzędu, co następuje w ramach
wnoszonego pisma procesowego (art. 37 § 1 PostAdmU). Analiza przyznawania stronie prawa pomocy, jako jeden z jej możliwych
instytucji prawa pomocy udzielanego w formie ustanowienia pro elementów, zasady oraz standardy wyznaczania pełnomocnika za
fesjonalnego pełnomocnika prowadzi do wniosku, że w jej ramach kreślone przez praktykę orzeczniczą nie odbiegają od tych ukształ
ustawodawca zagwarantował stronie, istotne z punktu widzenia towanych w orzecznictwie sądowym w sprawach cywilnych oraz
jej interesów, w pełni suwerenne uprawnienie do kreowania kon karnych. W ramach postępowania przed sądami administracyjny
kretnego stosunku zastępstwa procesowego. W jego ramach treść mi uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej profesjonalnego peł
oświadczenia woli strony obejmowało zarówno prawo do wyraże nomocnika również jest nierozerwalnie związane z sytuacją ma
nia personalnych preferencji co do osoby wyznaczonego pełno jątkową strony, która w zasadzie determinuje zakres przyznanego
mocnika, jak i determinowane przepisem art. 36 w zw. z art. 40 jej prawa pomocy. Do zasługującej na uwagę, a jednocześnie oce
PostAdmU określenie zakresu przedmiotowego pełnomocnictwa. nianej pozytywnie odmienności należy możliwość ustanowienia
Niezasadne było zatem stanowisko, że wyznaczenie adwokata pełnomocnika z urzędu jeszcze przed wszczęciem postępowania,
przez okręgową radę adwokacką jest dla strony wiążące zarówno co stanowi niespotykane na gruncie procedury cywilnej i karnej
co do osoby wyznaczonego adwokata, jak i zakresu udzielonego rozwiązanie. Negatywnie ocenić należy natomiast zmianę przez
pełnomocnictwa . ustawodawcę funkcjonującego z powodzeniem przez kilka lat roz
25
Negatywną przesłanką przyznania stronie prawa pomocy w postę wiązania, które pozwalało na ukształtowanie zakresu świadczo
powaniu sądowoadministracyjnym, w tym polegającego na usta nej przez pełnomocnika z urzędu pomocy prawnej przez stronę
nowieniu pełnomocnika z urzędu, jest oczywista bezzasadność poprzez udzielenie mu pełnomocnictwa, ponieważ wyznaczenie
skargi. Zgodnie z art. 247 PostAdmU wówczas stronie prawo po pełnomocnika w ramach przyznania prawa pomocy nie było rów
mocy nie przysługuje. Oczywista bezzasadność skargi kasacyjnej noznaczne z jego udzieleniem. Umożliwiało to również rezygna
26
zachodzi wówczas, gdy kwalifkuje się ona do odrzucenia . O oczy cję przez stronę z przyznanego jej prawa pomocy w sytuacji, gdy
wistej bezzasadności skargi można powiedzieć, gdy na pierwszy pełnomocnictwa procesowego ustanowionemu pełnomocnikowi
rzut oka nie ulega wątpliwości, że nie może ona zostać uwzględ udzielić nie chciała. Zdaje się, że zasadne było raczej recypowanie
niona. Przepis art. 247 PostAdmU znajduje więc zastosowanie tego rozwiązania na grunt pozostałych procedur – cywilnej i kar
przede wszystkim w sytuacjach, w których skarga kwalifkuje się nej – a nie defnitywna rezygnacja z takiego właśnie ukształtowa
do odrzucenia na podstawie art. 58 § 1. Chodzi więc o sytuację, nia przyznawania prawa pomocy. ➜
w której obowiązujące prawo jasno i jednoznacznie wyklucza moż
liwość uwzględnienia żądania skarżącego. Ocena bezzasadności
skargi zawarta w postanowieniu wydanym na podstawie art. 247 23 24 Zob.: wyr. NSA z 1.4.2009 r., I OSK 717/08, Legalis.
Zob.: post. NSA z 23.11.2005 r., I OZ 1279/05, Legalis.
PostAdmU nie oznacza jednak i nie może oznaczać merytoryczne 25 Zob.: post. NSA z 30.10.2007 r., II OZ 1053/07, Legalis.
27
go rozpoznania skargi . 26 Zob.: post. NSA z 8.11.2011 r., I FZ 349/11, Legalis.
Natomiast cofnięcie prawa pomocy, w tym w zakresie przyzna 27 28 Zob.: post. NSA z 8.4.2009 r., I OZ 314/09, Legalis.
Zob.: post. NSA z 6.2.2008 r., II GZ 20/08, MoP 2009, Nr 7, s. 402.
nia pełnomocnika z urzędu, może nastąpić wyłącznie po wyka 29 Zob.: post. NSA z 24.1.2008 r., I GZ 228/07, Legalis.
Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego