Page 36 - Klinika nr 15 (19)/2013
P. 36
DEBATA ŚRODOWISKOWA
byłoby umożliwienie benefcjentowi nieodpłatnej pomocy praw prawdzie oświadczeń dotyczących ich stanu majątkowego, uzyski
nej, który będzie miał to prawo przyznane, dokonania wyboru wanych dochodów i koniecznych wydatków, na których podstawie
osoby, której chciałby powierzyć reprezentację w postępowaniu, podejmowane są decyzje w zakresie ustanowienia pełnomocnika
co wiązałoby się z udzieleniem jej stosownego pełnomocnictwa. z urzędu. W aktualnie obowiązującym stanie prawnym rozstrzy
Dopiero w przypadku braku możliwości znalezienia takiej osoby gnięcie w przedmiocie przyznania nieodpłatnej pomocy prawnej
przez stronę wyznaczenia dokonywałby samorząd zawodowy rad na etapie postępowania sądowego zapada bez udziału drugiej
ców prawnych bądź adwokatów, w zależności od tego, do którego strony występującej w sprawie, która często ma orientację co do
udałby się zainteresowany. Z pewnością wówczas pełnomocnik, kondycji fnansowej przeciwnika (zwłaszcza w spornych postępo
który wyraził zgodę na podjęcie się prowadzenia określonej spra waniach cywilnych), w odróżnieniu od opierającego się wyłącznie
wy, mając jednocześnie gwarancję zapłaty jego wynagrodzenia na oświadczeniach wnioskodawcy sądu. Umożliwienie drugiej
przez Skarb Państwa, byłby w nią niewątpliwie bardziej zaangażo stronie postępowania wypowiedzenia się co do prawidłowości de
wany niż w sytuacji, kiedy następuje to w wyniku korporacyjnego cyzji o przyznaniu pełnomocnika z urzędu, poprzez przyznanie
przydziału, traktowanego najczęściej jako zło konieczne. Ponadto jest stosownego środka zaskarżenia, pozwoliłoby ewentualnie na
z uwagi na różnorodność postępowań, w których przyznawana dokonanie weryfkacji prawidłowości tej decyzji w oparciu o do
jest pomoc prawna z urzędu, oraz rysującą się u pełnomocników wody i twierdzenia, które zaoferuje skarżący. Istnienie tego rodza
specjalizację w określonych dziedzinach prawa, benefcjent nie ju rozwiązania, przy założeniu jednoczesnego istnienia sankcji za
odpłatnej pomocy prawnej miałby wówczas szansę uzyskać ją od podanie przez wnioskodawcę nieprawdziwych danych w oświad
osoby, która posiada specjalistyczną wiedzę w dziedzinie objętej czeniu o stanie majątkowym, oprócz aktualnie przewidzianej
przedmiotem sporu. grzywny dodatkowo również w postaci niemożności uzyskania
Przyjęcie takiego rozwiązania w dalszej perspektywie powinno prawa pomocy przez określony okres, z pewnością wpłynęłoby na
zmierzać bądź do stworzenia korpusu pełnomocników (obroń większą roztropność wnioskodawców przy wskazywaniu przewi
ców) z urzędu, którzy świadcząc pomoc w specjalistycznych biu dzianych w oświad czeniu danych.
rach, funkcjonujących w ramach zorganizowanej struktury, będą Wskazane postulaty de lege ferenda z uwagi na ramy opracowania
pobierali wynagrodzenia z budżetu państwa, bądź zlecania tych nie obejmują szczegółowych rozwiązań legislacyjnych, które nale
czynności zainteresowanym ich świadczeniem kancelariom praw żałoby przytoczyć, aby dokładniej wyjaśnić istotę proponowanych
nym, przejmującym na siebie koszty administracyjne nieodpłatnej zmian. Niemniej jednak przesądzenie o możliwości ich wprowadze
pomocy prawnej w ramach zamówień publicznych. nia oraz ustalenie, czy zachodzą między nimi kolizje i sprzeczności,
W projektowanych zmianach uzasadnione wydaje się również wy powinno nastąpić po wcześniejszym określeniu ram kompleksowe
eliminowanie z postępowania dotyczącego udzielenia nieodpłatnej go modelu nieodpłatnej pomocy prawnej przyznawanej stronom
pomocy prawnej negatywnej przesłanki przyznania stro nie pełno i uczestnikom postępowań: cywilnego, karnego i sądowoadmi
mocnika z urzędu, która w postępowaniu sądowoadministracyj nistracyjnego. Zasadniczym celem, jaki winien przyświecać usta
nym określana jest jako oczywista bezzasadność skargi, natomiast wodawcy, powinno być dążenie do ujednolicenia sytemu pomocy
w procedurze cywilnej dodatkowej przesłanki sprowadzającej prawnej z urzędu w każdej ze wskazanych procedur, a w konse
się do uznania przez sąd udziału profesjonalnego pełnomocnika kwencji jej unifkacja, oraz uproszczenie trybu jej uzyskiwania poza
w sprawie za potrzebny. W obu tych przypadkach, niezależnie od systemem sądów następnie merytorycznie rozpatrujących sprawy,
ich ujęcia, gdy oceny przesłanek ustanowienia pełnomocnika do w których dochodzi do ustanowienia pełnomocnika z urzędu.
konuje sąd rozpatrujący sprawę, poprzez pozytywną bądź nega
tywną decyzję w tej kwestii, w pewniej mierze wyraża również swój Streszczenie:
pogląd co do merytorycznego rozstrzygnięcia. Zasadność formu W opracowaniu wskazano na potrzebę zmian w istniejącym sys
łowanych przez stronę żądań bądź zarzutów nie powinna w żadnej temie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej świadczonej przez
mierze wpływać na decyzję co do przyznania pełnomocnika z urzę państwo. Analiza modelu nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzi
du. Rozstrzygnięcie w tym zakresie winno opierać się bowiem wy do wniosku, że istnieją istotne różnice w ramach poszczególnych
łącznie na ustaleniach obejmujących sytuację materialną strony procedur. Koniecznym jest ich usunięcie oraz unifkacja postę
ubiegającej się o udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, na rzecz powania prowadzącego do przyznania pomocy prawnej. Warto
której ustanawiany jest pełnomocnik z urzędu. Jedynym ewentu rozważyć, aby przydzielanie pełnomocników nie odbywało się
alnym dodatkowym elementem wpływającym na decyzję w tym w sądach. Istniej potrzeba wprowadzenia jednolitego trybu ich wy
zakresie mógłby być stan zawiłości i skomplikowania sprawy, przy znaczania. Należy również wzmocnić system weryfkacji oświad
uwzględnieniu okoliczności dotyczących jej charakteru. czeń o stanie majątkowym składanych przez osoby ubiegające się
Modyfkacją, która również warta byłaby rozważenia przy okazji o nieodpłatną pomoc prawną.
wprowadzania zmian w modelu przyznawania nieodpłatnej po
mocy prawnej, jest wprowadzenie do postępowania w tym przed Słowa kluczowe:
miocie zasady kontradyktoryjności, choć jedynie w ograniczonym nieodpłatna pomoc prawna, pomoc prawna z urzędu, pomoc
zakresie. Spowodowałoby to eliminację bądź co najmniej znaczne prawna na etapie sądowym, prawo do sądu, propozycja zmian
ograniczenie składania przez wnioskodawców niepolegających na w prawie ➜
Projekt „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”
współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego