Page 8 - Klinika nr 24 (29)/2018
P. 8

DEBATA ŚRODOWISKOWA


                              Związki modeli



                              prawoznawstwa z typami



            Jacek Gwoździewicz* edukacji prawniczej






                                Debata dotycząca edukacji prawniczej w Polsce, a wraz z nią chęć dokonywania zmian oraz pięt-
                                nowania wad w obecnych typach edukacji, jest coraz wyraźniejsza. Teraz, jak nigdy wcześniej, dy-
                                namizm rozwoju rynku prawniczego, stosunków społecznych oraz technologii wymuszają wręcz
                                wprowadzanie nieustannych usprawnień w sposobach oraz celach edukacji. W związku z powyż-
                                szym jestem przekonany, że warto jest wskazać i opisać źródła dzisiejszych typów kształcenia
                                prawniczego i to, z których koncepcji praw się wywodzą, aby usystematyzować podstawową wie-
                                dzę teoretyczną z zakresu, dzięki czemu debaty o zmianach otrzymają dodatkowe merytoryczne
                                podłoże. W niniejszym artykule zamierzam omówić związki modeli prawoznawstwa wyróżnio-
                                ne przez J. Wróblewskiego  z różnymi typami kształcenia prawniczego . Porównanie to wskaże
                                                                                           2
                                                      1
                                na podstawy filozoficzno-teoretyczne, potrzebne i istotne z punktu widzenia omawiania systemu
                                edukacji prawniczej w Polsce.
                                Dla celów porównawczych posłużę się czterema modelami prawoznawstwa, idąc za J. Wróblew-
                                skim, stanowiącymi syntetyczne formy ich przedstawienia, uzupełnionymi o istotne informacje
                                dorobku  teoretycznego.  Następnie  przejdę  do  porównania  ich  z  wspomnianymi  wyżej  typami
                                kształcenia prawniczego.
                                W uwagach końcowych poruszę kwestię coraz większego braku aktualności typu ogólnego kształ-
                                cenia w dobie aktualnych dyskusji o kształcie edukacji prawniczej.





            Ponieważ „Klinika” stanowi forum wymiany doświadczeń związa-  Modele prawoznawstwa
            nych m.in. z nurtami kształcenia prawniczego, niniejszy artykuł,   Należy wyróżnić następujące modele prawoznawstwa: tradycyjny
            wskazując na ugruntowane podstawy filozoficzno-teoretyczne na-  dogmatyczny, nowoczesny dogmatyczny, antydogmatyczny oraz
            uczania prawa, może położyć fundament pod zrozumienie, a na-  integracyjny .
                                                                         3
            stępnie budowę czy też modyfikację obecnego systemu kształce-
            nia. Poruszenie i zrozumienie tematyki przedstawionej w ramach   1. Model tradycyjny dogmatyczny
            niniejszego artykułu jest ponadto przydatne z perspektywy aktu-  Model tradycyjny dogmatyczny uzasadniany jest tradycyjnym po-
            alnej dyskusji związanej z zasadnością wprowadzenia tzw. aplikacji   zytywizmem. Właściwe są dla niego następujące założenia:
            uniwersyteckiej, a głos ruchu klinicznego może być wielce użytecz-  1.  Prawo tworzy ustawodawca, wykonuje je administracja, a sto-
            ny w debacie o kształcie edukacji, gdyż wiatr zmian wieje w stronę   sują  sądy.  Ustawodawca  jest  jedynym  podmiotem legitymo-
            większego nacisku na praktyczne podejście do prawa, a ruch kli-  wanym do  kształtowania praw i  obowiązków obywateli, acz-
            niczny jest wszak aktywnym jego uczestnikiem.         kolwiek nie może tego robić w sposób zupełnie dowolny, gdyż
                                                                  zobowiązany był do uwzględniania racjonalnej kalkulacji oraz
                                                                  opinii publicznej . Prawo jest wyrażone wyłącznie w ustawie.
                                                                               4
                                                                  W odróżnieniu od postaw prawnonaturalnych pozytywiści nie
            *  Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Katedra   poszukują uzasadnień zewnętrznych (jak Bóg, siła wyższa, na-
             Teorii i Filozofii Prawa.
              Wybór poglądów J. Wróblewskiego jako modelowych w  zakresie związanym
            1                                                     tura człowieka, społeczeństwa) ani wewnętrznych (np. sprawie-
             z kształceniem prawniczym jest nieprzypadkowy. J. Wróblewski za życia kierował   dliwość proceduralna) jako koniecznych dla uznania obowiązy-
             Katedrą i Zakładem Teorii Państwa i Prawa na Uniwersytecie Łódzkim, a ponadto   5
             sprawował funkcje prodziekana, dziekana Wydziału Prawa, prorektora i rektora   wania prawa .
             Uniwersytetu Łódzkiego. Jakkolwiek na przypadające na dorobek naukowy ponad   2.  Wykładnia jest złem koniecznym (Monteskiusz), gdyż daje sę-
             800 artykułów oraz rozpraw naukowych J. Wróblewskiego liczba poruszających za-  dziemu możliwość uzurpowania roli ustawodawcy (obecnie
             gadnienia związane z kształceniem prawników jest stosunkowo niewielka, to na-
             pisał jednak około trzydziestu artykułów nawiązujących do tej tematyki. Skorzy-
             stanie z rozważań i doświadczenia J. Wróblewskiego jest w moim przekonaniu jak   3   Ibidem, s. 18.
             najbardziej uzasadnione.                           4   M. Sadowski, T. Scheffler, M. Marszał, Leksykon myślicieli politycznych i prawnych,
              J. Wróblewski, Modele prawoznawstwa a typy kształcenia prawniczego, PiP 1981,   Warszawa 2009, s. 591.
            2
             Nr 4, s. 20.                                       5   J. Oniszczuk, Koncepcje prawa, Warszawa 2004, s. 143.
             6  KLINIKA Nr 24 (29)/2018                                                           www.fupp.org.pl



       KLINIKA 24(29) 2018.indd   6                                                                           16.05.2018   11:05
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13