Page 13 - Klinika nr 24 (29)/2018
P. 13

DEBATA ŚRODOWISKOWA



             Pogłębiony dyskurs odnośnie do  zasadności wprowadzenia tej   o reformach edukacji prawniczej. Zaprezentowano, na podstawie
             aplikacji wymaga jednak osobnego omówienia, już poza niniej-  wyróżnień dokonanych przez  J.  Wróblewskiego, modele prawo-
             szym artykułem.                                     znawstwa, typy kształcenia prawniczego oraz ich wzajemne relacje
             Zdaniem  J. Wróblewskiego wypracowanie kompromisowego mo-  wraz z wnioskami końcowymi. Aby reformy edukacji miały sens,
             delu optymalnego, ulokowanego gdzieś między modelem ogól-  należy w drodze wieloetapowych dyskusji przyjąć konkretny mo-
             nym a modelem specjalistycznym, jest o tyle trudne, że wymusza   del kształcenia, który będzie podstawą dla jednolitych programów
             podjęcie wielowymiarowych dyskusji nad wszystkimi elementami   nauczania, co  przyczyni się do  rozwiązania zaistniałych proble-
             wskazanymi powyżej. Dla  J. Wróblewskiego oznaką kryzysu na-  mów.
             uczania byłaby krańcowa specjalizacja z wiedzą ostro rozdzieloną
             na przedmioty. Nie uznaje on zasadności „zamówień publicznych”,
             czyli całkowitego podporządkowania uniwersyteckich programów   Słowa kluczowe:  edukacja prawnicza, typy kształcenia, prawo-
                                       46
             nauczania potrzebom praktycznym .                   znawstwo, modele prawoznawstwa, reformy.
             W  moim odczuciu kształcenie prawnicze będzie się przesuwać
             w stronę specjalistyczną, aczkolwiek nigdy nie dojdzie do wskazane-  Relationships of jurisprudence models with
             go powyżej „kryzysu nauczania”. Pomysłem J. Wróblewskiego na pró-  the types of legal education
             bę znalezienia optymalnego sposobu kształcenia prawniczego było
             skorzystanie z eksperymentalnie stosowanej metody prób i błędów   Summary
             z  programami nauczania, z  późniejszym rozpatrzeniem efektów   The article presents theoretical foundations, the knowledge of which is
             działania programu nowego i  wcześniej realizowanego. Jesteśmy   important from the point of view of substantive discussions on legal
             obecnie świadkami próby wykorzystania tego pomysłu pomimo   education reforms. The following issues were presented on the basis of
             znacznych oporów konserwatywnej części dydaktyków i samorzą-  distinctions made by J. Wróblewski: models of jurisprudence, types of
             dów prawniczych. Ciężko przewidzieć, czy efekty i  konsekwencje   legal education and their mutual relations along with some final conc-
             wprowadzania zmian przyniosą większe korzyści czy straty, aczkol-  lusions that can be drawn from those relations. In order for education
             wiek bez podjęcia ryzyka pozostanie nieefektywny status quo.  reforms to make sense, a specific educational model must be adopted
                                                                 through multi-stage discussions, which will be the basis for uniform
             Streszczenie                                        curricula, which will help solve problems that may remain unresolved
             W  artykule przedstawiono teoretyczne podstawy, których zna-  until then.
             jomość jest istotna z punktu widzenia merytorycznych dyskusji
                                                                 Keywords: Legal education, types of education, jurisprudence, models
             46  M. Chmura, op. cit., s. 2–19.                   of jurisprudence, reforms.















































             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 2(170) rok akademicki 2017/2018  11



       KLINIKA 24(29) 2018.indd   11                                                                          16.05.2018   11:05
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18