Page 12 - Klinika nr 24 (29)/2018
P. 12

DEBATA ŚRODOWISKOWA



            Typ specjalistyczny należy podzielić na dwa warianty: tradycyjny   pozaprawnym, choćby nie było to poznanie mieć na celu wyłącznie
                                                                                                   42
            i nowoczesny.                                       rozwiązywania problemów praktycznych prawa .
            1.  Typ tradycyjny odpowiada koncepcjom pozytywizmu prawni-
              czego, izoluje prawoznawstwo od dyscyplin filozoficznych i spo-  Komentarz końcowy
              łecznych. Dobór programowy przedmiotów na studiach pomija   Na koniec artykułu, nawiązując do powyższych rozważań, chcia-
              takie, które nie mają bezpośredniego odniesienia do praktyki.  łem się odnieść do aktualnych dyskusji o kształcie edukacji praw-
            2.  Typ nowoczesny uwzględnia ujęcie prawa jako zjawiska spo-  niczej. W istocie model ogólny jest obecnie wyłącznie stosowanym
              łecznego. Oznacza to, że prawnik ma działać nie tylko na sali   przez uczelnie wyższe w Polsce. Koreluje on z tzw. modelem kor-
              sądowej, lecz także na innych płaszczyznach funkcjonowania   poracyjnym dostępu do zawodów prawniczych, przedstawionym
              prawa, w szczególności w administracji i zarządzaniu. Należy   przez  L.  Morawskiego, zakładającym, że  samorządy prawnicze
              zatem włączyć do programu studiów zajęcia właściwe dla ogól-  przejmują ciężar praktycznego kształcenia prawników, a ich rola,
              nego typu kształcenia prawniczego, jak logika, psychologia,   jeśli chodzi o wpływ na uniwersytecką edukację prawniczą, spro-
              ekonomika, jak również wyspecjalizowane zajęcia z administra-  wadza się do „oddziaływania” na proces kształcenia prawniczego
              cji, zarządzania itp.                             przez  formułowanie  postulatów  lub  wskazań  dotyczących  treści
                                                                                                     43
            Modele prawoznawstwa a typy kształcenia prawniczego  programowych, metod i efektywności kształcenia .
            Tradycyjny model dogmatyczny prawoznawstwa jest wyraźnie   Pojawia się jednak coraz więcej głosów przeciwnych obecnemu
            powiązany z modelem tradycyjnym specjalizacyjnego typu kształ-  systemowi kształcenia prawniczego i w konsekwencji coraz wię-
            cenia. Skierowany jest na kształcenie prawników mających zasi-  cej propozycji zmian . Z jednej strony wszechobecne są postulaty
                                                                               44
            lić zasoby wymiaru sprawiedliwości, podczas gdy ‒ jak zauważa   położenia większego nacisku na praktyczną edukację, czyli zrobie-
            J. Wróblewski ‒ rola prawnika już dawno nie ogranicza się tylko   nia zwrotu w stronę typów specjalistycznych edukacji prawniczej.
            do działalności na sali sądowej .                   Oczy reformatorów zwrócone są przede wszystkim na USA, gdzie
                                   39
            Nowoczesny model dogmatyczny nie ma  w  sposób jasno okre-  modelem docelowym i istotnym elementem edukacji prawniczej
            ślony związku z danym typem kształcenia. Nie jest już związany   jest przekazanie studentom tzw. advocacy skills, czyli umiejętności
            z  praktyką jak w  modelu tradycyjnym, aczkolwiek z  większym   argumentowania na rzecz stanowiska i interesu osoby reprezento-
            natężeniem izoluje prawoznawstwo od dyscyplin pozaprawnych,   wanej, oraz w stronę modelu niemieckiego, „sędziowskiego”, gdzie
            zgodnie ze swoimi założeniami filozoficzno-metodologicznymi .  chodzi o zajęcie stanowiska w postawionej kwestii, rozstrzygnięcie
                                                           40
            Model antydogmatyczny koresponduje z  nowoczesnym warian-  kazusu, działanie w interesie praworządności, realizację in concreto
            tem specjalizacyjnego typu kształcenia. Nastawiony jest na speł-  aksjologii przyjętej przez ustawodawcę . Z drugiej strony obecnie
                                                                                             45
            nienie oczekiwań związanych z  aktualnymi potrzebami różnych   dyskutowany jest pomysł wprowadzenia tzw. uniwersyteckiej apli-
            ról prawnika w nowoczesnym społeczeństwie. Nie wystarcza sama   kacji. Miałaby ona trwać 2 lata i być prowadzona przez wydziały
            znajomość tekstów prawnych, a  potrzebne są  również techniki   prawa. Warto zwrócić uwagę na fakt, że żyjemy w czasach potrze-
            rozwiązywania rozmaitych problemów społecznych z wykorzysta-  by dokonywania reform często już skostniałych metod nauczania.
            niem decyzji prawnych, na których kształtowanie należy wpływać.   Typ ogólny nauczania i korporacyjny model dostępu do zawodów
            W odróżnieniu jednak od założeń antydogmatycznych studenta   prawniczych niedługo zaczną ewoluować i  odchodzić od  swoich
            trzeba uczyć nie tylko przedmiotów pozaprawnych, ale również   typowych ról. Moim zdaniem wprowadzenie tzw. uniwersyteckiej
            ogólnych standardów decyzji. Model antydogmatyczny traci tym   aplikacji doprowadzi z czasem do zmiany typu ogólnego kształ-
            samym swój radykalny charakter w procesie kształcenia .  cenia w  bardziej specjalistyczny. Ci sami dydaktycy, nauczając
                                                     41
            Model integracyjny ściśle związany jest z ogólnym modelem kształ-  na aplikacji oraz w ramach studiów, a zatem łącząc doświadczenie
            cenia. Ponieważ prawo jest złożonym zjawiskiem, to trzeba podcho-  teoretycznego i praktycznego nauczania, rozpoczną oddolną ini-
            dzić do niego w kompleksowy sposób i uzupełniać prawoznawstwo   cjatywą reformę systemu, przekazując wiedzę nie w formie mało
            o twierdzenia, metody i techniki dyscyplin pozaprawnych.  efektywnych wykładów, a konkretnych ćwiczeń praktycznych, za-
                                                                równo z twardych, jak i miękkich umiejętności prawniczych.
               J. Wróblewski stanął na stanowisku, że najlepszym wybo-
               rem rodzaju nauczania studenta będzie kształcenie zgod-  Niezależnie od argumentów za wprowadzeniem lub prze-
               nie z modelem ogólnym i że ten model należy rozwijać.   ciw wprowadzaniu tej zmiany w  mojej ocenie skrócony
               Zdaniem Profesora nie jest możliwe wykształcenie praw-  okres aplikacji, a co się z tym wiąże: zaoszczędzone przez
               nika w  sposób, który mógłby w  pełni przygotować go   absolwentów prawa pieniądze, może w przeważającej licz-
               do wszelakich prawniczych ról, ze względu na zbyt daleko   bie przypadków być wystarczającym powodem do wyboru
               posuniętą specjalizację zawodów.                    właśnie tej drogi nauki, co z pewnością przyniesie nega-
                                                                   tywne konsekwencje dla samorządów prawniczych.
            Prawnik powinien być uzbrojony w metody i techniki prawnicze
            oraz ogólne teoretyczne i ideologiczne podstawy prawa, co pozwo-  42  Ibidem.
            li mu na poruszanie się w stale modyfikowanym i poszerzanym   43  L. Morawski,  Demokracja  a  przywileje  korporacyjne, maszynopis  opracowania,
            materialne normatywnym i w konsekwencji rozwiązywanie pro-  przekazany przez autora, PiP 2007, Nr 6, s. 49–62.
                                                                44  Ibidem. Zdaniem  L. Morawskiego: „Jest bowiem oczywistym mitem twierdzenie,
            blemów, z którymi będzie się musiał mierzyć w każdym konkret-  że tylko korporacje mogą gwarantować należyte wykonywanie zawodów prawniczych
            nym zawodzie prawniczym. Prawo jest traktowane jako zjawisko   i stąd przynależność do nich musi być przymusowa, gdyż kontrolę taką z powodze-
            kultury, co  znajduje wyraz nie tylko w  historycznej perspekty-  niem sprawować mogą również sądy (w naszym kraju sprawują ją zresztą jako najwyż-
                                                                 sza instancja). Retoryka zwolenników korporacji pachnie natrętnym paternalizmem,
            wie, ale i lepszym rozumieniu prawa dzięki dyscyplinom również   a twierdzenie, że jest to w interesie obywateli, że korporacje prawnicze mają mieć wy-
                                                                 łączność w świadczeniu usług prawniczych, jest przejawem zwykłej hipokryzji”.
            39  J. Wróblewski, op. cit., s. 28−29.              45  A. Radwan,  Edukacja  prawnicza wobec wyzwań XXI  wieku, [w:]  B. Stoczewska
            40  Ibidem.                                          (red.), Polska i społeczeństwo w XXI wieku. Państwo i prawo w XXI wieku – szanse
            41  Ibidem.                                          i zagrożenia, Kraków 2004, s. 195.

            10 KLINIKA Nr 24 (29)/2018                                                            www.fupp.org.pl



       KLINIKA 24(29) 2018.indd   10                                                                          16.05.2018   11:05
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17