Page 9 - Klinika nr 24 (29)/2018
P. 9

DEBATA ŚRODOWISKOWA



               doktryna  claritas). Wszelkie luzy interpretacyjne są  pozorne.   (Sollen), do której zalicza normy prawne, sferze bytu (Sein), czyli
               Preferowane są językowe i systemowe dyrektywy interpretacyj-  sferze konkretnych zachowań człowieka, eliminując z prawoznaw-
               ne, a dyrektywy funkcjonalne są traktowane podejrzliwie. Wy-  stwa wszelkie analizy historyczne, psychologiczne, socjologiczne,
               kładnia taka nie uwzględnia roli ocen w interpretacji prawa .  polityczne oraz etyczne. Powstała w ten sposób „czysta teoria pra-
                                                           6
             3.  Sędzia to „jedynie usta, które wygłaszają brzmienie praw” – taki   wa” sprowadza badanie prawa do analizy normy prawnej i systemu
                                                         7
                                                                     18
               pogląd wiąże się z ideologią związanej decyzji sądowej. Wska-  prawa . H. Kelsen uznawał, że konieczne jest odrzucenie wszelkie-
               zuje ona między innymi na cechy samego prawa, które ma być   go wartościowania prawa pozytywnego – nauka prawa to nauka
               niesprzeczne, zupełne, a na bazie reguł w nim zawartych moż-  o normach. W drodze poznania naukowego nie można wskazać
               na rozstrzygnąć dowolne zagadnienie prawne, nie wychodząc   absolutnych wartości moralnych, nie można rozstrzygnąć o tym,
               poza przepisy w nim zawarte. Prawo ma stanowić zamkniętą   co jest dobrem, a co złem, sprawiedliwością i niesprawiedliwością
               całość. Decyzja sędziowska ma charakter logiczny, mechanicz-  zawsze, we wszelkich sytuacjach. Skoro zadaniem teorii poznania
               ny czy też automatyczny . Stosowanie prawa ma w tym przy-  pozytywnego jest wyłącznie poznanie istoty i struktury prawa po-
                                  8
               padku również wymiar algorytmiczny, na który składa się pro-  zytywnego, to właściwą metodą koncepcji normatywnej okazała
               ces przeprowadzony wg konkretnych reguł – określenia normy   się metoda formalno-dogmatyczna .
                                                                                           19
               obowiązującej, ustalenia stanu faktycznego sprawy, dokonania
               aktu subsumpcji i na tej podstawie wydania zgodnej z prawem   Wykładnia prawa w tym modelu, w odróżnieniu od ujęcia
               decyzji .                                            pozytywistycznego, nie stara się odkryć znaczenia, które
                    9
             4.  Prawoznawstwo jest nauką jedynie de lege lata. Ani dogmatyka   można by przypisać woli prawodawcy. Prawo w tym mode-
               prawa, ani teoria nie są zainteresowane postulatami de lege fe-  lu wyznacza pewne ramy, w których obrębie prawnik może
               renda, które należą do świata polityki, a nie do prawoznawstwa,   dokonać swojego twórczego wyboru .
                                                                                               20
               czyli innymi słowy – zajmuje się tylko tym, jakie prawo jest,
               a nie, jakie być powinno . Do nauki prawa nie należy również   H. Kelsen przedstawił również pojęcie normy prawnej jako wypo-
                                 10
               formułowanie twierdzeń o zgodności prawa z regułami moral-  wiedzi hipotetycznej, która wskazuje jej adresatom, aby wymie-
               nymi . Programowy pozytywizm nie widział również potrze-  rzali określone sankcje w przypadku, gdy jakaś osoba spowoduje
                   11
               by badania prawa w  płaszczyźnie społeczno-psychologicznej   przez swoje zachowanie zdarzenie wskazane w  normie. Ponad-
               – skutków norm prawnych czy motywacji podmiotów prawa   to oprócz opisania systemu norm prawnych przedstawił bardzo
               skłaniających ich  do  przestrzegania prawa . Rola prawnika   istotną koncepcję hierarchii norm, zgodnie z którą normy niższe-
                                                12
               przy tworzeniu prawa ogranicza się do formułowania tekstów   go rzędu są zależne proceduralnie od norm wyższego rzędu, oraz
               prawnych zapewniających niesprzeczność i zupełność systemu   tzw.  normę podstawową o  charakterze domyślnym, stanowiącą
               prawa w oparciu o myślenie logiczne.              uzasadnienie obowiązywania prawa pozytywnego, dającą prawo-
             J. Austin, uważany przez wielu za pierwszego przedstawiciela pozy-  dawcy kompetencję do ustanowienia konstytucji.
             tywizmu , uważał, że prawem można nazwać jedynie prawo pozy-
                   13
             tywne, czyli system wzajemnie uwarunkowanych reguł będących   3. Model antyprawniczy
             zbiorem popartych sankcją rozkazów wydanych z woli suwerena   Model ten powstał niejako w opozycji do pozytywistycznego for-
                                14
             w formie aktów prawnych . Twierdził, że władza jest suwerenna,   malizmu prawniczego . Do koncepcji obrazujących jego charakter
                                                                                 21
             na podstawie posłuszeństwa poddanych .              zaliczyć należy realizm prawniczy w jego różnych ujęciach – ame-
                                           15
                                                                 rykańskim, skandynawskim, włoskim ‒ oraz kierunki wolnego
             2. Model nowoczesny dogmatyczny                     prawa, socjologizm i psychologizm prawniczy . Do ich cech moż-
                                                                                                   22
             Kolejnym modelem prawoznawstwa jest model nowoczesny do-  na zaliczyć silnie antypozytywistyczne nastawienie, które dąży
             gmatyczny. Jego paradygmatem jest normatywizm prawniczy   do oderwania prawnika od skrępowania normami na gruncie mie-
             austriackiego prawnika H. Kelsena. Należy zaznaczyć, że mimo iż   szanego systemu prawa ustawowego i  common law.  Prawo jest
             koncepcja ta pojawiła się w rezultacie krytyki skierowanej na po-  traktowane jako element realnego świata, zjawisko społecz-
             zytywizm prawniczy XIX w., to ostatecznie odeszła od pozytywi-  ne i można je badać jak każdy inny fakt społeczny. Koncepcja
             zmu tylko w sferze ideologicznej, a z punktu widzenia metodolo-  realistyczna nie interesuje się pochodzeniem prawa czy jego istotą,
                                                            16
             gicznego okazała się jego kontynuacją, a nawet skrajną postacią .   a jego praktycznym znaczeniem.
             Prawo w tym modelu jest rozumiane jako system norm bada-  Przedmiotem prawoznawstwa w  realizmie prawniczym jest
             nych za pomocą specyficznej metody normatywistycznej oraz   tzw. law in action, czyli prawo w działaniu, które odpowiada za ana-
             jako społeczny fakt, który nie interesuje się zagadnieniami   lizę prawa jako zachowania organu orzekającego, w tym przepowia-
                                                    17
             pochodzenia prawa czy jego uwarunkowaniami . Normaty-  danie zachowań, w szczególności decyzji sądowych – orzecznictwo
             wizm przeciwstawia na różnych płaszczyznach sferę powinności   sądowe ma dawać człowiekowi realny i pewny punkt odniesienia
                                                                 w jego codziennym postępowaniu.
                                                                 Nauka prawa zajmuje się przepowiadaniem indywidualnych za-
             6   A. Bator, Wprowadzenie do  nauk prawnych. Leksykon tematyczny,  Warszawa
              2008, s. 60, 226.                                  chowań decyzyjnych lub trendów decyzyjnych. W związku z tym
             7   J. Wróblewski, op. cit., s. 18.                 norma prawna nie determinuje rozstrzygnięć sędziów, gdyż związ-
             8   A. Bator, op. cit., s. 275.
             9   J. Oniszczuk, op. cit., s. 147.                 ki przyczynowe zachodzą tylko między realnymi wydarzeniami,
             10  Ibidem, s. 145.                                 a nie pomiędzy stanem rzeczywistym a normami. Naukę prawa
             11  Ibidem, s. 142.
             12  J. Oniszczuk, op. cit., s. 146.
             13  M. Sadowski, T. Scheffler, M. Marszał, op. cit., s. 591.  18  http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/normatywizm;3948300.html, dostęp: 18.3.2018 r.
             14  Ibidem, s. 590.                                 19  J. Oniszczuk, op. cit., s. 161.
             15  J. Oniszczuk, op. cit., s. 155−156.             20  J. Wróblewski, op. cit., s. 21.
             16  Ibidem, s. 160.                                 21  Ibidem, s. 21.
             17  Ibidem.                                         22  Ibidem, s. 22.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 2(170) rok akademicki 2017/2018  7



       KLINIKA 24(29) 2018.indd   7                                                                           16.05.2018   11:05
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14