Page 11 - Klinika nr 24 (29)/2018
P. 11

DEBATA ŚRODOWISKOWA



             a w przypadku kolizji zasad ‒ w konkretnej sprawie sędzia musi   1. Typ ogólny
             je „wywarzyć” i wybrać tę najbardziej relewantną do przypadku.  1.  Kształcenie uniwersyteckie polega na wprowadzeniu studenta
             Rozróżnienie na reguły i zasady jest przydatne przy okazji oma-  do naukowej pracy badawczej poprzez dostarczenie mu metod,
             wiania tzw. łatwych przypadków i twardych przypadków. Łatwy   technik oraz wiedzy z określonej dziedziny zjawisk.
             przypadek ma miejsce wtedy, gdy do danej sytuacji odnosi się   2.  Nauczanie uniwersyteckie ma  z  założenia charakter teore-
             określona reguła i sędzia ją stosuje. Trudny przypadek ma z ko-  tyczny; prawoznawstwo jest jedną z dziedzin składających się
             lei miejsce, gdy brakuje reguły bądź gdy pewna reguła nie jest   na uniwersum nauki i jest ściśle powiązanie z dyscyplinami fi-
             wystarczająca do właściwego rozstrzygnięcia (np. realizacja regu-  lozoficzno-metodologicznymi oraz innymi naukami społeczno-
             ły prowadzi do naruszenia prawa słusznie nabytego) – w takim   -humanistycznymi, tworzącymi bazę wszelkiej nauki.
             przypadku zgodnie z  pozytywistyczną koncepcją sędzia może   3.  Zadaniem uniwersyteckiego kształcenia jest wpojenie metod
             rozstrzygnąć sprawę w ramach tzw. swobodnego uznania. We-  i technik myślenia prawniczego przygotowujących do wykony-
             dług R.M. Dvorkina sędzia jest związany nawet w trudnych przy-  wania wszelkich zawodów prawniczych; przygotowanie zawo-
             padkach zasadami i  stosując prawo, powinien się jedną z  nich   dowe do wykonywania zawodów prawniczych student ma na-
             kierować .                                            być dopiero, aplikując do konkretnego zawodu czy też w trakcie
                   32
                                                                                 35
                                                                   jego wykonywania .
             4. Modele prawnonaturalne                           Konsekwencją przyjęcia tego typu kształcenia jest zerwanie z po-
             Pominięcie przez  J.  Wróblewskiego modeli prawnonaturalnych   zytywistyczną tradycją, która izolowała edukację prawniczą od in-
                                                                                   36
             w celu omówienia ich związków z różnymi typami edukacji praw-  nych nauk społecznych . Kształcenie prawnika powinno się łą-
             niczej wydaje się być zabiegiem wynikającym z  obecnego po-  czyć z wieloma dyscyplinami pozaprawnymi – i tymi doniosłymi
             strzegania przez filozofów prawa tych koncepcji. Warto wskazać   dla każdego rodzaju kształcenia, jak logika, i tymi doniosłymi dla
             na rozważania A. Kościa, który odmawia prawu naturalnemu ist-  kształcenia w zakresie nauk społecznych, jak psychologia, etyka
             nienia w roli systemu prawa, gdyż uznaje istnienie i obowiązywa-  czy socjologia. Prawo rozumiane jako środek kontroli społecz-
             nie wyłącznie prawa pozytywnego. W przeciwieństwie do prawa   nej wiąże się z ekonomią oraz naukami o administracji i za-
             pozytywnego nie ma ono kształtu „językowo ustalonego porządku   rządzaniu. Nie może być ponadto nauczane właściwie i rozumia-
             norm”, prawo naturalne istnieje w myślowej koncepcji, jest synte-  ne bez historycznej perspektywy.
             zą różnych wyobrażeń wypełnionych zróżnicowaną treścią. Prawo   Argumenty za przyjęciem ogólnego typu kształcenia:
             naturalne postrzegane jest jako suma idei i wartości. Działal-  1.  Istnieje ogromne zróżnicowanie stanowisk, które wymagają
             ność legislacyjna oznacza „pozytywizację prawa naturalnego (…),   wykształconych prawników, a wyspecjalizowana wiedza w każ-
             jeśli proces legislacyjny uwzględni idee i wartości prawa naturalne-  dym konkretnym zawodzie prawniczym jest posunięta na tyle
             go, wówczas powstanie oparte na prawdzie i sprawiedliwości pra-  daleko, że nie ma możliwości przygotowania studentów do każ-
             wo pozytywne” .                                       dego z tych stanowisk.
                        33
                                                                 2.  Tylko trening praktyczny (pozauczelniany) wraz z nieustannym
             Typy kształcenia prawniczego                          uzupełnianiem informacji jest w stanie przygotować studentów
             Na  kształt studiów prawniczych składają się  m.in. powiązania   do każdego z wyżej wymienionych stanowisk.
             historyczno-kulturowe tradycji danego społeczeństwa, przyjmo-  3.  Aby odegrać swą rolę w obliczu wyzwań stawianych przez zawo-
             wany model prawoznawstwa oraz rola prawników w danym spo-  dy prawnicze, prawnik musi poznać metody i techniki myślenia
             łeczeństwie. W  związku z  tym wyodrębniono dwa modelowe,   prawniczego i posiadać ogólną kulturę prawną – do czego mają
             skrajne typy kształcenia, które można uznać za  punkt wyjścia   wprowadzić studia. Kształcenie prawnicze musi mieć pewien
             do rozważań na temat kształcenia prawników: typ ogólny oraz typ   uzasadniony i racjonalny czas – stawianie zatem przed uniwer-
             wyspecjalizowany kształcenia prawniczego.             sytetem zadania przysposobienia prawnika do jego podstawo-
             „W praktyce rzadko występują one w swej krańcowej postaci, orga-  wej, uniwersalnej roli oraz przekazania wyspecjalizowanej wie-
             nizując się częściej w typy mieszane (kompromisowe), określane   dzy konkretnych zawodów prawniczych jest niecelowe .
                                                                                                           37
             nie celami budowanymi w dyskusji teoretycznej, ale treściami kon-
             kretnych planów nauczania. Jaki jest więc sens tego rozróżnienia?   2. Typ specjalistyczny
             Systemy kształcenia w poszczególnych krajach można w sposób   1.  Celem  kształcenia  uniwersyteckiego  jest  przygotowanie  wy-
             mniej lub bardziej ścisły opisywać, analizować i krytykować (aby   kwalifikowanych prawników specjalistów na  stanowiska kie-
             udoskonalać w  stosunku do  uznanego modelu prawoznawstwa)   rownicze zgodnie z aktualnymi i przewidywanymi potrzebami
             za pomocą tego schematu, przyjmując przy tym, że skrajny mo-  społecznymi.
             del ogólny i  specjalistyczny charakteryzują wyraźnie odmienne   2.  Kształcenie ma się opierać na wykształceniu operatywnej zna-
             twierdzenia” . Typy edukacji prawniczej omówione w niniejszym   jomości obowiązującego prawa oraz zasad jego stosowania
                      34
             artykule przedstawię w ich niemieszanej formie, co uzasadniam   i na podstawie tego określany ma być zakres ogólnych przed-
             koniecznością jak najszerszego dopasowania do  modeli prawo-  miotów w programie studiów.
             znawstwa.                                           3.  Należy uniknąć kształcenia uniwersalnego dyletanta, czyli ab-
                                                                   solwenta, który wskutek braku kontaktu z  praktyką nie jest
                                                                   przygotowany do  wykonywania żadnego zawodu prawnicze-
                                                                   go . Praktyczne umiejętności powinny być nabyte przez stu-
                                                                     38
                                                                   dentów podczas zajęć.
             32  J. Woleński, op. cit., s. XVII.
             33  J. Oniszczuk,  op. cit., s.  49;  A. Kość, Podstawy filozofii prawa, Warszawa 1998,   35  J. Wróblewski, op. cit., s. 26−27.
              s. 254 i 264−265.                                  36  Ibidem.
             34  M. Chmura, Edukacja prawnicza w  poglądach Jerzego Wróblewskiego, Krytyka   37  J. Wróblewski, op. cit., s. 27.
              Prawa 2016, tom 8, nr 3, s. 2–19.                  38  M. Chmura, op. cit., s. 2–19.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 2(170) rok akademicki 2017/2018  9



       KLINIKA 24(29) 2018.indd   9                                                                           16.05.2018   11:05
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16