Page 4 - Klinika nr 25 (30)/2018
P. 4

DEBATA ŚRODOWISKOWA

                               Rola opiekuna sekcji




                               studenckiej poradni



                               prawnej a innowatyka

             mgr Paweł Klimek*
                               w nauczaniu akademickim







                                 Na prawo dostać się coraz łatwiej, a jego absolwentów nie postrzega się jako niezbędnych dla
                                 rozwoju innowacyjnej gospodarki . Mimo to oczekuje się aktywniejszej współpracy wydziałów
                                                             1
                                 prawa z przedsiębiorcami i opracowywania przez nie nowych rozwiązań, a ich absolwenci oprócz
                                 przygotowania teoretycznego mają nabywać umiejętności i kompetencje praktyczne, jak zdol-
                                 ność dostosowania się do wymogów zmieniającego się rynku usług prawnych. Wobec tego odpo-
                                 wiedzialność za innowację pedagogiczną na studiach prawniczych w szerszym zakresie ponoszą
                                 nauczyciele akademiccy i sami studenci.




             W art. 2 ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym    zującym na zasobach własnych środowiska akademickiego) jest
                                                             2
             stwierdzono, że „misją systemu szkolnictwa wyższego i nauki jest   powstała w  ostatnim dwudziestoleciu sieć studenckich poradni
             prowadzenie najwyższej jakości kształcenia oraz działalności na-  prawnych .
                                                                        5
             ukowej, kształtowanie postaw obywatelskich, a  także uczestnic-
             two w rozwoju społecznym oraz tworzeniu gospodarki na innowa-  I. Poradnie prawne jako metoda nauczania
             cjach”. W ustawie tej nie zdefiniowano jednak pojęcia „innowacja”.   Obecnie w Polsce działa 26 studenckich poradni prawnych i prawie
             Można jednak przyjąć, że  przez innowację pedagogiczną należy   nie ma już wydziałów prawa, na których poradnie by nie funkcjo-
             rozumieć nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne   nowały . Co więcej, istnieje wiele poradni niezwiązanych z kon-
                                                                      6
             lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły, któ-  kretną uczelnią, działających  pro bono jako fundacje i  stowarzy-
             re m.in. mogą dotyczyć wybranych zajęć edukacyjnych. Podobnie   szenia, które w większości można uznać za organizacje pożytku
             innowację pedagogiczną, jako zmianę „struktury systemu szkolne-  publicznego . Liczba nauczycieli akademickich pełniących funkcje
                                                                          7
                                                                                          8
             go (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub (…) ważnych   w  poradniach wynosi około 300 . W  efekcie można stwierdzić,
             jego składników – w celu ulepszeń o charakterze wymiernym”, ro-  że nauczanie prawa przez opiekę nad udzielającymi bezpłatnych
             zumie W. Okoń .                                     porad prawnych jest powszechne i ma miejsce także poza środowi-
                        3
             Przykładem efektywnie wdrożonej innowacji pedagogicznej opar-  skiem akademickim.
             tej na współpracy nauczycieli akademickich i studentów jest kie-  Wobec tego studenckie poradnie prawne tylko częściowo pozo-
             runek zarządzania komunikacją i infrastrukturą lotniczą, którego   stają innowacyjną metodą nauczania wdrażaną dla usprawnienia
             powstanie zainicjował komunikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego,   i modernizacji dydaktyki na studiach prawniczych. Stosowanie tej
             w którym stwierdzono, że za kilkanaście lat na polskich lotniskach   metody zostało zainicjowane przez samych studentów i nauczycie-
             może zabraknąć wykwalifikowanych pracowników. W  związku   li akademickich, ma zatem charakter silnie wewnętrzny, a częścio-
             z tym Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie po-  wo także naśladowczy. Nie jest przecież tajemnicą, że nowe stu-
             zyskała środki europejskie na uruchomienie stosownego kierun-  denckie poradnie prawne powstają w oparciu o wzorce starszych
             ku i może zaoferować bezpłatne kształcenie oraz płatne praktyki   polskich poradni, a te powstały w oparciu o wzorce amerykańskie .
                                                                                                                 9
             we współpracujących z nią liniach lotniczych . W zakresie studiów
                                              4
             prawniczych podobnym przykładem innowacji pedagogicznej
                                                                 5   P. Klimek, Sprawozdanie z Konferencji Jubileuszowej Fundacji Uniwersyteckich Po-
             w  nurcie praktycznym (aczkolwiek mniej spektakularnym i  ba-  radni Prawnych, Klinika – Czasopismo Fundacji Uniwersyteckich Poradni Praw-
                                                                  nych, Nr 24 (29), s. 3‒5
             *  Aplikant radcowski przypisany do Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowi-  6   http://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/publikacje/raporty (dostęp: 11.4.2018 r.).
              cach, asystent w Katedrze Prawa Finansowego, opiekun Sekcji Prawa Podatkowe-  7   Art. 3 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 22, 25 i 31 ustawy z 24.4.2003 r. o działal-
              go Studenckiej Poradni Prawnej, pełnomocnik dziekana ds. badań ewaluacji, Wy-  ności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 450 ze zm.).
              dział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych, Krakowska Akademia   Na przykład.: Fundacja Academia Iuris im. Macieja Bednarkiewicza – http://www.
              im. A.F. Modrzewskiego.                             academiaiuris.pl (dostęp: 11.4.2018 r.) lub Ars Legis – Stowarzyszenie im. św. Ivo
             1   Wobec tego wydziały prawa nie mogą np. liczyć na wsparcie finansowe w ra-  Helory – Patrona Prawników – http://www.arslegis.org.pl/ (dostęp: 11.4.2018 r.).
              mach programu kierunków zamawianych; http://www.kierunki-zamawiane.pl    8   http://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/publikacje/raporty (dostęp: 11.4.2018 r.).
              (dostęp: 11.4.2016 r.).                            9   K. Olechowicz, Historia klinik prawa, Klinika Nr 5(9) z 2008 r., s. 20; P. Klimek,
             2   Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.                 K. Kowalska, K. Mamak, E. Milan, The Past, Present and Future of Clinical Legal
             3   W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001, s. 138.  Education in Poland, International Journal of Clinical Legal Education, vol. 25,
             4   http://www.rp.pl/artykul/933165.html?print=tak&p=0 (dostęp: 11.4.2018 r.).  No. 2, s. 89‒121.

             www.edukacjaprawnicza.pl                                                 1(171) rok akademicki 2018/2019  3



       KLINIKA 25(30) 2018.indd   3                                                                           28.01.2019   14:42
   1   2   3   4   5   6   7   8   9