Page 4 - Klinika nr 25 (30)/2018
P. 4
DEBATA ŚRODOWISKOWA
Rola opiekuna sekcji
studenckiej poradni
prawnej a innowatyka
mgr Paweł Klimek*
w nauczaniu akademickim
Na prawo dostać się coraz łatwiej, a jego absolwentów nie postrzega się jako niezbędnych dla
rozwoju innowacyjnej gospodarki . Mimo to oczekuje się aktywniejszej współpracy wydziałów
1
prawa z przedsiębiorcami i opracowywania przez nie nowych rozwiązań, a ich absolwenci oprócz
przygotowania teoretycznego mają nabywać umiejętności i kompetencje praktyczne, jak zdol-
ność dostosowania się do wymogów zmieniającego się rynku usług prawnych. Wobec tego odpo-
wiedzialność za innowację pedagogiczną na studiach prawniczych w szerszym zakresie ponoszą
nauczyciele akademiccy i sami studenci.
W art. 2 ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym zującym na zasobach własnych środowiska akademickiego) jest
2
stwierdzono, że „misją systemu szkolnictwa wyższego i nauki jest powstała w ostatnim dwudziestoleciu sieć studenckich poradni
prowadzenie najwyższej jakości kształcenia oraz działalności na- prawnych .
5
ukowej, kształtowanie postaw obywatelskich, a także uczestnic-
two w rozwoju społecznym oraz tworzeniu gospodarki na innowa- I. Poradnie prawne jako metoda nauczania
cjach”. W ustawie tej nie zdefiniowano jednak pojęcia „innowacja”. Obecnie w Polsce działa 26 studenckich poradni prawnych i prawie
Można jednak przyjąć, że przez innowację pedagogiczną należy nie ma już wydziałów prawa, na których poradnie by nie funkcjo-
rozumieć nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne nowały . Co więcej, istnieje wiele poradni niezwiązanych z kon-
6
lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły, któ- kretną uczelnią, działających pro bono jako fundacje i stowarzy-
re m.in. mogą dotyczyć wybranych zajęć edukacyjnych. Podobnie szenia, które w większości można uznać za organizacje pożytku
innowację pedagogiczną, jako zmianę „struktury systemu szkolne- publicznego . Liczba nauczycieli akademickich pełniących funkcje
7
8
go (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub (…) ważnych w poradniach wynosi około 300 . W efekcie można stwierdzić,
jego składników – w celu ulepszeń o charakterze wymiernym”, ro- że nauczanie prawa przez opiekę nad udzielającymi bezpłatnych
zumie W. Okoń . porad prawnych jest powszechne i ma miejsce także poza środowi-
3
Przykładem efektywnie wdrożonej innowacji pedagogicznej opar- skiem akademickim.
tej na współpracy nauczycieli akademickich i studentów jest kie- Wobec tego studenckie poradnie prawne tylko częściowo pozo-
runek zarządzania komunikacją i infrastrukturą lotniczą, którego stają innowacyjną metodą nauczania wdrażaną dla usprawnienia
powstanie zainicjował komunikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego, i modernizacji dydaktyki na studiach prawniczych. Stosowanie tej
w którym stwierdzono, że za kilkanaście lat na polskich lotniskach metody zostało zainicjowane przez samych studentów i nauczycie-
może zabraknąć wykwalifikowanych pracowników. W związku li akademickich, ma zatem charakter silnie wewnętrzny, a częścio-
z tym Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie po- wo także naśladowczy. Nie jest przecież tajemnicą, że nowe stu-
zyskała środki europejskie na uruchomienie stosownego kierun- denckie poradnie prawne powstają w oparciu o wzorce starszych
ku i może zaoferować bezpłatne kształcenie oraz płatne praktyki polskich poradni, a te powstały w oparciu o wzorce amerykańskie .
9
we współpracujących z nią liniach lotniczych . W zakresie studiów
4
prawniczych podobnym przykładem innowacji pedagogicznej
5 P. Klimek, Sprawozdanie z Konferencji Jubileuszowej Fundacji Uniwersyteckich Po-
w nurcie praktycznym (aczkolwiek mniej spektakularnym i ba- radni Prawnych, Klinika – Czasopismo Fundacji Uniwersyteckich Poradni Praw-
nych, Nr 24 (29), s. 3‒5
* Aplikant radcowski przypisany do Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowi- 6 http://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/publikacje/raporty (dostęp: 11.4.2018 r.).
cach, asystent w Katedrze Prawa Finansowego, opiekun Sekcji Prawa Podatkowe- 7 Art. 3 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 22, 25 i 31 ustawy z 24.4.2003 r. o działal-
go Studenckiej Poradni Prawnej, pełnomocnik dziekana ds. badań ewaluacji, Wy- ności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 450 ze zm.).
dział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych, Krakowska Akademia Na przykład.: Fundacja Academia Iuris im. Macieja Bednarkiewicza – http://www.
im. A.F. Modrzewskiego. academiaiuris.pl (dostęp: 11.4.2018 r.) lub Ars Legis – Stowarzyszenie im. św. Ivo
1 Wobec tego wydziały prawa nie mogą np. liczyć na wsparcie finansowe w ra- Helory – Patrona Prawników – http://www.arslegis.org.pl/ (dostęp: 11.4.2018 r.).
mach programu kierunków zamawianych; http://www.kierunki-zamawiane.pl 8 http://www.fupp.org.pl/kliniki-prawa/publikacje/raporty (dostęp: 11.4.2018 r.).
(dostęp: 11.4.2016 r.). 9 K. Olechowicz, Historia klinik prawa, Klinika Nr 5(9) z 2008 r., s. 20; P. Klimek,
2 Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm. K. Kowalska, K. Mamak, E. Milan, The Past, Present and Future of Clinical Legal
3 W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001, s. 138. Education in Poland, International Journal of Clinical Legal Education, vol. 25,
4 http://www.rp.pl/artykul/933165.html?print=tak&p=0 (dostęp: 11.4.2018 r.). No. 2, s. 89‒121.
www.edukacjaprawnicza.pl 1(171) rok akademicki 2018/2019 3
KLINIKA 25(30) 2018.indd 3 28.01.2019 14:42