Page 7 - Klinika nr 25 (30)/2018
P. 7
DEBATA ŚRODOWISKOWA
ministracyjnym i podatkowym oraz zakładania i rozliczania dzia- Dlatego opiekunowie sekcji studenckich poradni prawnych nie
łalności gospodarczej. mogą traktować udzielania nieodpłatnych porad prawnych jako
Ponadto w przyszłości studenci sami będą się musieli dokształcać celu ostatecznego, lecz powinni traktować je jako środek umożli-
i specjalizować, by sprostać potrzebom rynku pracy. Na samym po- wiający studentom zdobycie doświadczenia, znalezienie przyszłej
czątku tego procesu opiekun powinien im jednak pomóc. Dlatego pracy, dostosowanie się do zmieniającego się rynku usług praw-
nie może tylko szukać wśród młodzieży talentów, ale powinien też nych oraz konkurowanie z innymi i planowanie kariery.
badać losy absolwentów, nawet jeśli czyni to głównie za pomocą W efekcie metody klinicznego nauczania prawa należy wzmacniać
mediów społecznościowych, a wiedzę, umiejętności i kompetencje konkursami, w tym zwłaszcza o charakterze ogólnopolskim i z za-
wykorzystuje w podstawowych celach organizatorskich, tak by m. kresu symulacji obsługi przedsiębiorców oraz technikami audiowi-
in. umożliwić kontakt wybitych studentów z wybitnymi absolwen- zualnymi, które umożliwiają autokrytyczne podejście do odgrywa-
tami. nej roli i wzmagają samokontrolę, a także warsztatami – służącymi
nabyciu umiejętności sporządzania pism procesowych.
Wnioski Co więcej metody klinicznego nauczania prawa można wzmacniać
Jakość nie jest i nigdy nie będzie równoznaczna z ilością. Inno- metodami takimi jak: coaching, tutoring, assessment center, staż
wacja pozwalająca na podniesienie jakości kształcenia w naucza- w kancelarii oraz badanie losów absolwentów, co jednocześnie
niu przez studenckie poradnie prawne wymaga selekcji, a student umożliwia opiekunowi sekcji dostosowanie jej działania do otocze-
uodporniony na nią lepiej radzi sobie na rynku pracy i rynku usług nia społeczno-gospodarczego uczelni, a nader wszystko rozwijanie
prawnych. Najistotniejsze jest jednak to, że poddając się selekcji u studentów umiejętności miękkich i personalnych oraz zagwaran-
już w trakcie studiów, student nie naraża się na czasowe bezrobo- towanie najzdolniejszym z nich wymarzonej pracy.
cie po ukończeniu tychże studiów. Zawsze przecież pracę łatwiej Brak wzmocnienia metod klinicznego nauczania prawa może spo-
zmienić, niż ją znaleźć. Ponadto, zważając na fakt, że na rynku wodować, że oferta studenckich poradni prawnych przestanie być
usług prawnych trwa postępująca deregulacja i poszerzenie możli- atrakcyjna, a przepaść między teorią i praktyką oraz życiem stu-
wości konkurencji, opiekun sekcji podatkowej studenckiej poradni denckim i zawodowym znowu zacznie się powiększać.
prawnej musi pozostać innowacyjny i wciąż poszukiwać nie tylko
nowych metod nauczania, ale także motywacji studentów, które Słowa kluczowe: kliniczne nauczanie prawa, studenckie poradnie
pozwolą im uzyskać wymierne korzyści. prawne, opiekun w klinice prawa, aktywne metody nauczania, na-
W gąszczu ofert uczelni publicznych i niepublicznych niełatwo uczanie prawa
jest znaleźć intersujące kierunki, które zagwarantują nie tylko do-
stęp do wysokiej jakości wiedzy, ale także umożliwią późniejsze The role of the clinical supervisor and innovation in
znalezienie dobrej pracy. Ponadto jednostki prowadzące kierunki academic teaching
humanistyczne (w tym prawo) nie mogą liczyć na tak wzmożone
wsparcie finansowe jak te, które prowadzą kierunki ścisłe. Dla- Summary
tego sekcje studenckich poradni prawnych na wydziałach prawa The article concerns innovation in clinical legal education, which thanks
muszą się wyróżniać. Fakt realizowania zajęć fakultatywnych to the opening of the academic community to the society, create infra-
w formie studenckiej poradni prawnej jest już powszechnym structure which supports the knowledge commercialization and social
standardem, dlatego opiekun każdej sekcji studenckiej porad- integration as well as develops skills and practical competences of the
ni prawnej powinien dążyć do poszerzenia oferty dydaktycznej students.
o zajęcia warsztatowe, które umożliwiają zdobycie umiejętności Therefore, the tutors of the legal clinic sections cannot consider giving
i kompetencji koniecznych w wykonywaniu zawodu prawnika free legal advice as a main goal, but should regard it as means to enable
specjalizującego się w danej dziedzinie prawa oraz dziedzinach students to gain experience, find a future job, learn how to adapt to the
pokrewnych, a nader wszystko starać się pomagać w rozwijaniu constantly changing legal services market, find out how to be competiti-
umiejętności miękkich i personalnych oraz zdobyciu przez naj- ve and how to successfully plan a career.
zdolniejszych studentów wymarzonej pracy. W przeciwnym razie As a result, the clinical education methods should be supported firstly by
oferta studenckich poradni prawnych może przestać być atrak- competitions, which should be nationwide and should include business
cyjna i przepaść między teorią a praktyką, a także między życiem service simulations, secondly by audiovisual techniques which enable
studenckim a zawodowym znowu może się zacząć powiększać. a self-critical approach and enhance self-control, finally by workshops
Natomiast opiekunowie, którzy nie dostosują się do zmieniają- about the preparation of pleadings.
cych się warunków demograficznych i na rynku pracy, mogą nie What is more, the methods of clinical legal education can be supported
sprostać wymogom kształcenia w ramach tzw. aplikacji uniwer- by such methods as: coaching, tutoring, assessment centre, internship
syteckiej . at legal office or analysing the graduates’ further career. At the same
32
time this allows the tutors of the legal clinic sections to adjust the sectio-
Streszczenie n’s functioning to the socio-economic environment of the university and
Artykuł dotyczy innowacji w nauczaniu klinicznym, które dzięki to help students develop their soft and interpersonal skills and for the
otwarciu środowiska akademickiego na społeczeństwo, służą po- most talented students – getting a dream job.
wstaniu infrastruktury wspierającej komercjalizację wiedzy oraz Supporting the clinical legal education by the mentioned methods is cru-
integrację społeczną, a także przyczyniają się do rozwoju studen- cial, otherwise the legal clinics’ offer will become unappealing and thus
tów pod kątem umiejętności i kompetencji praktycznych. the gap between theory and practice and between student and profes-
sional life will start to increase again.
http://serwisy.gazetaprawna.pl/aplikacje/artykuly/1102383,aplikacja-uniwer-
32 Keywords: clinical legal education, legal clinics, clinical supervisor, in-
sytecka-zmiany-w-ksztalceniu-prawnikow.html (dostęp: 11.4.2018 r.). tearctive methods of teaching, legal education
6 KLINIKA Nr 25 (30)/2018 www.fupp.org.pl
KLINIKA 25(30) 2018.indd 6 28.01.2019 14:42