Page 5 - Klinika nr 25 (30)/2018
P. 5

DEBATA ŚRODOWISKOWA



            Jednocześnie wykorzystanie metody studenckiej poradni prawnej   W efekcie trzeba zauważyć, że: 1) studenci wciąż są zainteresowani
            powoduje otwarcie środowiska akademickiego na zewnątrz i po-  poradniami, pomimo że studia prawnicze nie są już tak elitarne,
            wstanie infrastruktury wspierającej komercjalizację wiedzy oraz   a nabory na nie stały się mniej liczne; 2) do poradni powinni być
            integrację społeczną, co przyczynia się do rozwiązania problemu,   przyjmowani tylko bardzo dobrzy studenci, szanowani i  uznani
            jakim jest niska dostępność usług prawnych dla najuboższych.   przez starszych kolegów, w drodze przeprowadzanego przez nich
            To z kolei sprawia, że dla studenckich poradni prawnych istotnym   naboru; 3) w poradniach działa liczniejsze grono studentów sta-
            celem jest prowadzenie działalności pożytku publicznego, choć   rających się dostać na  aplikacje prawnicze; 4)  większość byłych
            w ostatnich latach cel ten w coraz szerszym zakresie realizuje sys-  studentów poradni, w tym zwłaszcza należących do Sekcji Prawa
            tem 1524 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej funkcjonują-  Podatkowego Studenckiej Poradni Prawnej Krakowskiej Akademii,
            cych pod egidą Ministerstwa Sprawiedliwości .       zaraz po studiach znajduje pracę w zawodzie .
                                                                                                 16
                                              10
            Przede wszystkim jednak studenckie poradnie prawne przyczy-  Mając to wszystko na względzie, należy stwierdzić, że studenci po-
            niają się do modyfikacji sposobu organizacji zajęć dydaktycznych   radni: 1) są studentami elitarnymi i nie uważają, że przez studia
            i częściej przyjmują formę kursów fakultatywnych niż obligatoryj-  należy po prostu przebrnąć; 2) z ekonomicznego punktu widzenia
            nych. Wobec tego nie można zapominać, że jako metoda naucza-  nie do końca należy określać ich mianem wolontariuszy, ponieważ
            nia mają przede wszystkim służyć nie tylko rozwojowi osobiste-  choć realizują działalność pożytku publicznego, to jednak są zain-
            mu studentów i podniesieniu jakości kształcenia przez wzrost ich   teresowani poradnią, gdyż widzą w niej możliwość osobistego roz-
            wiedzy, ale także rozwinięciu ich umiejętności oraz kompetencji   woju i szansę na zdobycie przyszłej pracy.
            praktycznych. Dlatego działalność poradni tylko częściowo po-
            winna odzwierciedlać kancelarię prawną lub organizację pożytku   II. Inne metody nauczania możliwe do wykorzystania
            publicznego, a jeżeli metoda ta jest metodą funkcyjną, za miernik   na gruncie poradni
            jej sukcesu nie można uważać liczby rozwiązanych spraw, ale za-  Zważając na  sprecyzowane wyżej sylwetki studentów poradni
            dowolenie studentów, dla których udzielanie nieodpłatnych po-  i  doceniając ich potrzeby, należy stwierdzić, że  głównym celem
            rad nie jest celem ostatecznym, lecz środkiem dla zdobycia do-  studenckiej poradni prawnej, w odróżnieniu od poradni działają-
            świadczenia i znalezienia przyszłej pracy . W efekcie skuteczność   cej jako organizacja pożytku publicznego, nie może być masowe
                                          11
            zastosowania metody studenckiej poradni prawnej jako rozwiąza-  udzielanie porad, ale wzrost jakości kształcenia. Dlatego opiekun
            nia programowego i metodycznego powinno zostać zakończone   sekcji studenckiej poradni prawnej powinien przede wszystkim
            ewaluacją uwzględniającą takie czynniki jak zadowolenie studen-  wspierać rozwój interpersonalny studentów i pomagać im w zdo-
            ta i znalezienie wymarzonej pracy. Co więcej, kompetencji i umie-  byciu przyszłej pracy oraz dostosowaniu się do zmieniającego się
            jętności interpersonalnych nie można weryfikować wyrywkowym   rynku usług prawnych. Służyć temu powinna odpowiednia dla stu-
            egzaminem, a tylko opisową oceną całokształtu pracy i dalszych   dentów o wysokim poziomie intelektualnym motywacja, więżąca
            losów na rynku usług prawnych. Wobec tego przychylnie należy   się z rozwojem ich umiejętności konkurowania z innymi i plano-
            odnieść się do rozwiązania, w którym wkład pracy studentów oce-  wania kariery.
            nia się wyłącznie za pomocą większej lub mniejszej liczby punk-  Wobec tego na gruncie poradni należy rozwijać inne metody na-
            tów ECTS.                                           uczania, pamiętając, że badania przeprowadzone przez National
            Rynek usług prawnych zmienia się z uwagi na postępującą deregu-  Training Laboratiories w Bethl w stanie Maine w USA wykazały,
            lację, co prawnicy od niemal dziesięciu lat oceniają pesymistycz-  że stosowanie poszczególnych metod edukacyjnych skutkuje róż-
            nie . Odmiennie jest w segmencie usług prawno-podatkowych.   nym stopniem zapamiętania informacji :
              12
                                                                                              17
            „Tomasz Michalik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Po-
            datkowych (…), sukcesu dopatruje się w specjalizacjach prawni-  Średni wskaźnik zapamiętanych informacji
            czych. Uważa, że prawnicy powinni być bardziej aktywni i szukać
            perspektywicznych specjalizacji” . Natomiast „zdaniem adwoka-
                                     13
            ta prof. dr. hab. Adama Mariańskiego w zaistniałej sytuacji adwo-      Wykład   5%
            kaci i radcy prawni powinni wyróżniać się jakością” .                             10%
                                                  14
            Dlatego jeżeli stosowanie metody studenckiej poradni prawnej           Czytanie
            ma pozostać innowacją procesową – czyli taką, którą można nie-      Audiowizualnie  20%
            ustannie rozwijać – powinna ona wykazać zdolność do samodo-
            skonalenia w obliczu zmian na rynku . Żeby to stwierdzić, na-       Demonstracja      30%
                                         15
            leży dokonać ewaluacji i zbadać przyczyny sukcesu jej wdrożenia,   Praktyka, działanie  50%
            a  na  tej podstawie wskazać dalsze kierunki rozwoju, reorienta-
            cji opiekunów poradni, a także studentów i absolwentów prawa       Dyskusja w grupie     75%
            na nowe cele oraz normy postępowania i wzorce zachowań, które                              90%
            pozwolą utrzymać i wzmocnić efektywność kształcenia.               Uczenie innych*
                                                                      * Bezpośrednie wykorzystanie zdobytej wiedzy
            10  https://www.ms.gov.pl/pl/dzialalnosc/darmowa-pomoc-prawna (dostęp: 11.4.2018 r.).
            11  Por. R. Kaplan, D. Norton, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię
             na działanie, Warszawa 2001, s. 101.
            12  http://www.wolterskluwer.pl/czytaj/-/artykul/wyniki-badania-wk-index-juz-po-
             -raz-osmy (dostęp: 11.4.2018 r.).
            13  http://www.adwokatura.pl/aktualnosci/specjalizacja-sposobem-na-przetrwanie-  16  Zgodnie z archiwum własnym w latach 2014‒2018 95% studentów Sekcji Prawa
             -kryzysu/page/42/ (dostęp: 11.4.2018 r.).           Podatkowego Studenckiej Poradni Prawnej Krakowskiej Akademii po zakończeniu
            14  http://www.adwokatura.pl/aktualnosci/specjalizacja-sposobem-na-przetrwanie-  studiów znalazło oczekiwane zatrudnienie.
             -kryzysu/page/42/ (dostęp: 11.4.2018 r.).          17  Ł. Bojarski, B. Namysłowska-Gabrysiak, Symulacja rozpraw sądowych jako metoda
            15  A. Peszko, Podstawy zarządzania organizacjami, Kraków 2002, s. 26.  edukacyjna, Warszawa 2008, s. 3.

             4  KLINIKA Nr 25 (30)/2018                                                           www.fupp.org.pl



       KLINIKA 25(30) 2018.indd   4                                                                           28.01.2019   14:42
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10