Page 5 - Klinika nr 25 (30)/2018
P. 5
DEBATA ŚRODOWISKOWA
Jednocześnie wykorzystanie metody studenckiej poradni prawnej W efekcie trzeba zauważyć, że: 1) studenci wciąż są zainteresowani
powoduje otwarcie środowiska akademickiego na zewnątrz i po- poradniami, pomimo że studia prawnicze nie są już tak elitarne,
wstanie infrastruktury wspierającej komercjalizację wiedzy oraz a nabory na nie stały się mniej liczne; 2) do poradni powinni być
integrację społeczną, co przyczynia się do rozwiązania problemu, przyjmowani tylko bardzo dobrzy studenci, szanowani i uznani
jakim jest niska dostępność usług prawnych dla najuboższych. przez starszych kolegów, w drodze przeprowadzanego przez nich
To z kolei sprawia, że dla studenckich poradni prawnych istotnym naboru; 3) w poradniach działa liczniejsze grono studentów sta-
celem jest prowadzenie działalności pożytku publicznego, choć rających się dostać na aplikacje prawnicze; 4) większość byłych
w ostatnich latach cel ten w coraz szerszym zakresie realizuje sys- studentów poradni, w tym zwłaszcza należących do Sekcji Prawa
tem 1524 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej funkcjonują- Podatkowego Studenckiej Poradni Prawnej Krakowskiej Akademii,
cych pod egidą Ministerstwa Sprawiedliwości . zaraz po studiach znajduje pracę w zawodzie .
16
10
Przede wszystkim jednak studenckie poradnie prawne przyczy- Mając to wszystko na względzie, należy stwierdzić, że studenci po-
niają się do modyfikacji sposobu organizacji zajęć dydaktycznych radni: 1) są studentami elitarnymi i nie uważają, że przez studia
i częściej przyjmują formę kursów fakultatywnych niż obligatoryj- należy po prostu przebrnąć; 2) z ekonomicznego punktu widzenia
nych. Wobec tego nie można zapominać, że jako metoda naucza- nie do końca należy określać ich mianem wolontariuszy, ponieważ
nia mają przede wszystkim służyć nie tylko rozwojowi osobiste- choć realizują działalność pożytku publicznego, to jednak są zain-
mu studentów i podniesieniu jakości kształcenia przez wzrost ich teresowani poradnią, gdyż widzą w niej możliwość osobistego roz-
wiedzy, ale także rozwinięciu ich umiejętności oraz kompetencji woju i szansę na zdobycie przyszłej pracy.
praktycznych. Dlatego działalność poradni tylko częściowo po-
winna odzwierciedlać kancelarię prawną lub organizację pożytku II. Inne metody nauczania możliwe do wykorzystania
publicznego, a jeżeli metoda ta jest metodą funkcyjną, za miernik na gruncie poradni
jej sukcesu nie można uważać liczby rozwiązanych spraw, ale za- Zważając na sprecyzowane wyżej sylwetki studentów poradni
dowolenie studentów, dla których udzielanie nieodpłatnych po- i doceniając ich potrzeby, należy stwierdzić, że głównym celem
rad nie jest celem ostatecznym, lecz środkiem dla zdobycia do- studenckiej poradni prawnej, w odróżnieniu od poradni działają-
świadczenia i znalezienia przyszłej pracy . W efekcie skuteczność cej jako organizacja pożytku publicznego, nie może być masowe
11
zastosowania metody studenckiej poradni prawnej jako rozwiąza- udzielanie porad, ale wzrost jakości kształcenia. Dlatego opiekun
nia programowego i metodycznego powinno zostać zakończone sekcji studenckiej poradni prawnej powinien przede wszystkim
ewaluacją uwzględniającą takie czynniki jak zadowolenie studen- wspierać rozwój interpersonalny studentów i pomagać im w zdo-
ta i znalezienie wymarzonej pracy. Co więcej, kompetencji i umie- byciu przyszłej pracy oraz dostosowaniu się do zmieniającego się
jętności interpersonalnych nie można weryfikować wyrywkowym rynku usług prawnych. Służyć temu powinna odpowiednia dla stu-
egzaminem, a tylko opisową oceną całokształtu pracy i dalszych dentów o wysokim poziomie intelektualnym motywacja, więżąca
losów na rynku usług prawnych. Wobec tego przychylnie należy się z rozwojem ich umiejętności konkurowania z innymi i plano-
odnieść się do rozwiązania, w którym wkład pracy studentów oce- wania kariery.
nia się wyłącznie za pomocą większej lub mniejszej liczby punk- Wobec tego na gruncie poradni należy rozwijać inne metody na-
tów ECTS. uczania, pamiętając, że badania przeprowadzone przez National
Rynek usług prawnych zmienia się z uwagi na postępującą deregu- Training Laboratiories w Bethl w stanie Maine w USA wykazały,
lację, co prawnicy od niemal dziesięciu lat oceniają pesymistycz- że stosowanie poszczególnych metod edukacyjnych skutkuje róż-
nie . Odmiennie jest w segmencie usług prawno-podatkowych. nym stopniem zapamiętania informacji :
12
17
„Tomasz Michalik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Po-
datkowych (…), sukcesu dopatruje się w specjalizacjach prawni- Średni wskaźnik zapamiętanych informacji
czych. Uważa, że prawnicy powinni być bardziej aktywni i szukać
perspektywicznych specjalizacji” . Natomiast „zdaniem adwoka-
13
ta prof. dr. hab. Adama Mariańskiego w zaistniałej sytuacji adwo- Wykład 5%
kaci i radcy prawni powinni wyróżniać się jakością” . 10%
14
Dlatego jeżeli stosowanie metody studenckiej poradni prawnej Czytanie
ma pozostać innowacją procesową – czyli taką, którą można nie- Audiowizualnie 20%
ustannie rozwijać – powinna ona wykazać zdolność do samodo-
skonalenia w obliczu zmian na rynku . Żeby to stwierdzić, na- Demonstracja 30%
15
leży dokonać ewaluacji i zbadać przyczyny sukcesu jej wdrożenia, Praktyka, działanie 50%
a na tej podstawie wskazać dalsze kierunki rozwoju, reorienta-
cji opiekunów poradni, a także studentów i absolwentów prawa Dyskusja w grupie 75%
na nowe cele oraz normy postępowania i wzorce zachowań, które 90%
pozwolą utrzymać i wzmocnić efektywność kształcenia. Uczenie innych*
* Bezpośrednie wykorzystanie zdobytej wiedzy
10 https://www.ms.gov.pl/pl/dzialalnosc/darmowa-pomoc-prawna (dostęp: 11.4.2018 r.).
11 Por. R. Kaplan, D. Norton, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię
na działanie, Warszawa 2001, s. 101.
12 http://www.wolterskluwer.pl/czytaj/-/artykul/wyniki-badania-wk-index-juz-po-
-raz-osmy (dostęp: 11.4.2018 r.).
13 http://www.adwokatura.pl/aktualnosci/specjalizacja-sposobem-na-przetrwanie- 16 Zgodnie z archiwum własnym w latach 2014‒2018 95% studentów Sekcji Prawa
-kryzysu/page/42/ (dostęp: 11.4.2018 r.). Podatkowego Studenckiej Poradni Prawnej Krakowskiej Akademii po zakończeniu
14 http://www.adwokatura.pl/aktualnosci/specjalizacja-sposobem-na-przetrwanie- studiów znalazło oczekiwane zatrudnienie.
-kryzysu/page/42/ (dostęp: 11.4.2018 r.). 17 Ł. Bojarski, B. Namysłowska-Gabrysiak, Symulacja rozpraw sądowych jako metoda
15 A. Peszko, Podstawy zarządzania organizacjami, Kraków 2002, s. 26. edukacyjna, Warszawa 2008, s. 3.
4 KLINIKA Nr 25 (30)/2018 www.fupp.org.pl
KLINIKA 25(30) 2018.indd 4 28.01.2019 14:42