- Postanowienia ogólne
- Cele działalności Fundacji
- Majątek, dochody i gospodarka finansowa Fundacji
- Organy Fundacji,Rada Fundacji, Zarząd, Kolegium Programowe
- Finansowanie poradni i innych podmiotów
- Zgodność ze standardami
- Współpraca z poradniami
- Postanowienia przejściowe i końcowe
Aktem notarialnym rep. A nr 291/2002 sporządzonym 28 lutego 2002 roku przed notariuszem Małgorzatą Nowosielską w Kancelarii Notarialnej w Warszawie przy ulicy Poznańskiej nr 23 m. 2 Fundatorzy: Katarzyna Hebda, Magdalena Olczyk, Łukasz Bojarski, Jakub Boratyński ustanowili Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych, dalej zwaną "Fundacją".
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja nosi nazwę: "Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych".
- W stosunkach z podmiotami zagranicznymi Fundacja może używać łącznie z nazwą określoną w ust. 1 tłumaczenia w brzmieniu: "Legal Clinics Foundation".
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. Nr 21, poz. 97), a także niniejszego Statutu.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§ 2
Przez "uniwersyteckie poradnie prawne" rozumie się poradnie działające pod kierunkiem pracowników naukowych, w których studenci realizując cel dydaktyczny w ramach programu studiów udzielają nieodpłatnych porad prawnych na rzecz osób ubogich.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
II. Cele działalności Fundacji
§ 4
Fundacja realizuje następujące cele:
- wspieranie finansowe działalności uniwersyteckich poradni prawnych (zwanych dalej "poradniami") i innych programów praktycznej edukacji prawniczej,
- opracowywanie oraz wdrażanie standardów działalności poradni,
- inicjowanie prac nad opracowaniem i propagowanie, we współpracy z organami władzy ustawodawczej, wykonawczej, sądowniczej, samorządami zawodów prawniczych projektów regulacji prawnych obejmujących działalność poradni.
§ 5
Fundacja realizuje swoje cele w szczególności przez:
- pozyskiwanie środków finansowych i przekazywanie ich poradniom i innym podmiotom, które wspiera finansowo,
- wspieranie współpracy między poradniami,
- wspieranie międzynarodowej współpracy w zakresie praktycznej edukacji prawniczej,
- współpracę z instytucjami publicznymi oraz organizacjami pozarządowymi,
- kontakty z uczelniami i innymi organizacjami edukacyjnymi,
- organizowanie szkoleń, konferencji, prezentacji, wydawanie publikacji,
- zbieranie i przetwarzanie danych statystycznych o działalności poradni,
- gromadzenie i upowszechnianie know-how w zakresie organizacji poradni,
- propagowanie idei pomocy prawnej dla osób ubogich.
III. Majątek, dochody i gospodarka finansowa Fundacji
§ 6
1.Na majątek Fundacji składają się:
1). fundusz założycielski w kwocie 500 (słownie: pięćset) zł, czyli środki pieniężne i prawa majątkowe przekazane przez Fundatorów w akcie założycielskim;
2) środki nabyte przez Fundację w inny sposób, w szczególności pochodzące z:
- grantów, czyli umów o przekazanie Fundacji środków celowych na cele statutowe, z obowiązkiem rozliczenia,
- darowizn,
- spadków i zapisów,
- odsetek od środków pieniężnych Fundacji,
- zbiórek i imprez publicznych.
3) fundusz gwarancyjny, tworzony z:
- 10% funduszu założycielskiego,
- 10% środków pochodzących z darowizn, spadków i grantów, które taką możliwość przewidują według umowy z grantodawcą, odliczanych w miarę wpływania środków, aż do osiągnięcia wysokości trzykrotności rocznych wydatków własnych Fundacji.
2. Fundusz gwarancyjny przeznaczony jest na pokrycie wydatków własnych Fundacji w latach szczególnego zmniejszenia się dochodów lub na wyrównanie strat i zdeponowany jest na odrębnym rachunku bankowym.
IV. Organy Fundacji
§ 7
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd,
- Kolegium Programowe.
Rada Fundacji
§ 8
Rada Fundacji ma uprawnienia stanowiące i kontrolne.
§ 9
W skład Rady Fundacji wchodzą następujące grupy członków:
- uczelnie, przy których funkcjonują poradnie prowadzące działalność uznaną uprzednio przez Fundację za zgodną ze Standardami,
- podmioty wspierające działalność Fundacji.
§ 10
- Przez uczelnie rozumie się szkoły wyższe, w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 1990 o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1990 r. Nr 65, poz. 385 ze zm.), posiadające uprawnienia do nadawania tytułu magistra prawa. Uczelnie reprezentowane są przez kierowników poradni lub ich pełnomocników.
- Podmiotom wspierającym Fundację członkostwo zostaje nadane w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej zwykłą większością oddanych głosów w obecności co najmniej połowy członków każdej z grup wchodzących w skład Rady Fundacji.
- Uczelnia, przy której działa poradnia, której działalność została uprzednio uznana za zgodną ze Standardami przez Fundację, nabywa bez konieczności podejmowania uchwały członkostwo na skutek samego złożenia Zarządowi pisemnego oświadczenia o wejściu do Rady. Nabycie członkostwa następuje z upływem miesiąca od dnia doręczenia oświadczenia Zarządowi.
§ 11
- Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa wskutek śmierci, likwidacji, złożenia rezygnacji.
- Członkostwo uczelni w Radzie Fundacji wygasa także wobec podjęcia przez Radę uchwały o niezgodności działalności poradni ze Standardami. Uchwała taka wymaga większości 75 % głosów oddanych w obecności członków Rady reprezentujących co najmniej 75 % głosów.
- Członkostwo podmiotu wspierającego Fundację wygasa również wskutek odwołania. Odwołanie następuje w drodze uchwały Rady Fundacji podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków każdej z grup wchodzących w skład Rady Fundacji. Podmiot nie bierze udziału w głosowaniu i jego nieobecność nie jest brana pod uwagę przy obliczaniu liczby członków wymaganej do podjęcia uchwały o odwołaniu.
- W przypadku wygaśnięcia członkostwa wszystkich członków danej grupy pozostałe uzyskują równy status procentowy w głosowaniu.
§ 12
- Rada Fundacji wybiera z grona swoich członków Przewodniczącego, uchwałą podjętą zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków każdej z grup wchodzących w skład Rady. Kadencja Przewodniczącego Rady Fundacji trwa 3 lata. Przewodniczący Rady Fundacji może pełnić funkcje przez więcej niż jedną kadencję.
- Przewodniczący Rady Fundacji przewodniczy obradom Rady Fundacji, reprezentuje Radę Fundacji, w tym zawiera i rozwiązuje umowę o pracę z członkami Zarządu.
- W razie wystąpienia przemijającej przeszkody w sprawowaniu funkcji, Przewodniczący wyznacza osobę pełniącą jego obowiązki. W razie niewyznaczenia takiej osoby przez Przewodniczącego, wyboru dokonuje Rada Fundacji w trybie określonym w ust. 1, przy czym § 15 ust. 5 nie stosuje się.
- Do wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Rady Fundacji stosuje się odpowiednio postanowienia § 19 ust. 5-7.
§ 13
Do zadań Rady Fundacji należy:
- ustalanie programów działania Fundacji, po zasięgnięciu opinii Kolegium Programowego;
- wyznaczanie zadań, do których realizacji zobowiązany jest Zarząd i określanie terminów ich wykonania;
- ustalenie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu;
- nadzór nad działalnością Zarządu;
- zatwierdzanie rocznych planów finansowych Fundacji;
- przyjmowanie od Zarządu corocznych sprawozdań z działalności Fundacji, zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i udzielanie absolutorium Zarządowi;
- ustalanie wysokości funduszu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przez Zarząd;
- uchwalenie regulaminu zasad gospodarowania przez Fundację środkami finansowymi.
§ 14
Każdy członek Rady Fundacji ma indywidualne prawo kontroli działań Zarządu. W tym celu może badać wszystkie dokumenty Fundacji, żądać od Zarządu, pracowników oraz osób współpracujących z Fundacją wyjaśnień o działalności Fundacji.
§ 15
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku na posiedzeniu zwyczajnym zwoływanym przez Zarząd.
- Posiedzenie nadzwyczajne Rady Fundacji może być zwołane przez Zarząd w uzasadnionych przypadkach, a także na pisemny wniosek co najmniej 1/5 członków Rady Fundacji, przedłożony Zarządowi najpóźniej 14 dni przed proponowanym terminem posiedzenia. Jeżeli w terminie 3 dni roboczych od dnia przedstawienia wniosku Zarządowi wszystkie zawiadomienia o nadzwyczajnym posiedzeniu nie zostaną rozesłane, uprawnionymi do jego zwołania stają się wnioskodawcy zgodnie z procedurą przewidzianą dla Zarządu.
- Zarząd zawiadamia członków Rady Fundacji o czasie i miejscu posiedzenia na piśmie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, wysłanym co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia zwyczajnego. W wypadku posiedzenia nadzwyczajnego termin ten wynosi 7 dni.
- W zawiadomieniu o posiedzeniu należy w szczególności określić:
- datę, godzinę i miejsce posiedzenia,
- porządek obrad,
- projekty uchwał, które będą poddane pod głosowanie,
- tryb głosowania określony dla poszczególnych uchwał.
- Nieważna jest uchwała podjęta poza porządkiem obrad posiedzenia, lub której projekt nie był przedstawiony w zawiadomieniu o posiedzeniu.
- Postanowień ust. 5 nie stosuje się, jeżeli na posiedzeniu są obecni wszyscy członkowie Rady Fundacji i wyrażą zgodę, w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, na głosowanie nad projektem uchwały nie objętym porządkiem obrad.
- Rada Fundacji może ze swojego składu powoływać Komisje.
- Podmiot, który nabywa członkostwo w Radzie Fundacji, informuje Fundację w terminie 14 dni o adresie, pod którym można dokonywać skutecznie doręczeń kierowanych do niego pism. Wobec braku powyższej informacji Prezes niezwłocznie wzywa podmiot do jej uzupełnienia, a wypadku zwłoki przekraczającej dalsze 14 dni, skuteczne doręczenie może być dokonane w miejscu zamieszkania podmiotu lub w miejscu, gdzie znajduje się organ zarządzający podmiotem. Jeżeli ustalenie powyższych danych jest niemożliwe, pismo można pozostawić ze skutkiem doręczenia w dyspozycji Zarządu. Wymagana informacja może być uzupełniona w każdym czasie.
- Jedna osoba może sprawować tylko jeden mandat.
§ 16
- Jeżeli statut nie stanowi inaczej, Rada Fundacji podejmuje uchwały na posiedzeniu w głosowaniu jawnym zwykłą większością oddanych głosów. Głosować można za lub przeciw.
- Każdej grupie członków przysługuje po 50% głosów. Pula głosów przypadających na daną grupę ulega równemu podziałowi między jej członków.
- W przypadku równej liczby głosów za i przeciw decyduje stanowisko Przewodniczącego Rady Fundacji albo osoby pełniącej jego obowiązki.
§ 17
- Dopuszczalne jest podejmowanie uchwał w drodze głosowania w następujących trybach:
- zwykłym: przy jednoczesnej obecności głosujących członków Rady Fundacji,
- pisemnym: poprzez przesłanie głosu własnoręcznie podpisanym listem lub pocztą elektroniczną; wykorzystanie poczty elektronicznej wymaga opatrzenia oświadczenia głosującego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U Nr 130, poz. 1450).
- Prawidłowe oddanie głosu w trybie, o którym mowa w ust. 1 lit. b, jest uzależnione od nadejścia odpowiedzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
Zarząd
§ 18
Zarząd prowadzi sprawy Fundacji i reprezentuje Fundację.
§ 19
- Zarząd jest pięcioosobowy.
- Kadencja Zarządu trwa dwa lata. Każdy członek Zarządu może pełnić funkcje przez więcej niż jedną kadencję.
- Zarząd powołuje Rada Fundacji. Powołanie następuje uchwałą podjętą zwykłą większością oddanych głosów w obecności co najmniej połowy członków każdej z grup wchodzących w skład Rady Fundacji. Spośród powołanych członków Zarządu Rada Fundacji dokonuje wyboru Prezesa Zarządu.
- Członek Rady Fundacji ani osoba reprezentująca go w Radzie Fundacji nie mogą zasiadać w Zarządzie. Przyjęcie przez taką osobę funkcji w Zarządzie jest równoznaczne z zawieszeniem jej członkostwa w Radzie Fundacji na czas pełnienia funkcji.
- Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu w trakcie trwania kadencji następuje na skutek śmierci, złożenia rezygnacji albo odwołania ze stanowiska.
- Odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu może nastąpić w każdym czasie uchwałą podjętą bezwzględną większością oddanych głosów przy udziale co najmniej połowy członków każdej z grup wchodzących w skład Rady Fundacji. Mandat członka Zarządu powołanego przed upływem kadencji Zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu.
- Dotychczasowy Zarząd lub członek Zarządu pełni swoje funkcje do chwili przejęcia obowiązków przez nowo wybrany Zarząd lub członka Zarządu, chyba że Rada Fundacji postanowi inaczej w uchwale o odwołaniu Zarządu lub członka Zarządu.
- W przypadku zakończenia kadencji Zarządu lub wygaśnięcia mandatu członka Zarządu, każdy członek Rady Fundacji ma prawo do zwołania posiedzenia Rady Fundacji, mającego na celu wybór nowego Zarządu lub członka Zarządu.
§ 20
Do zadań Zarządu należą w szczególności:
- pozyskiwanie środków na działalność Fundacji,
- zarząd majątkiem według zasad określonych w regulaminie uchwalonym przez Radę Fundacji w tym dystrybucja środków na rzecz podmiotów korzystających ze wsparcia finansowego Fundacji,
- przygotowywanie projektów rocznych planów finansowych Fundacji,
- opracowanie corocznych sprawozdań z działalności Fundacji i przedstawianie ich Radzie Fundacji, Kolegium Programowemu oraz ministrowi właściwemu ds. edukacji narodowej oraz Ministrowi Sprawiedliwości, a także udostępnianie ich do publicznej wiadomości,
- wykonywanie uchwał Rady Fundacji,
- kontrola zgodności działalności poradni ze Standardami, o których mowa w § 26,
- występowanie z wnioskiem o stwierdzenie zgodności lub niezgodności działania poradni ze Standardami,
- tworzenie jednostek organizacyjnych Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad i wysokości wynagrodzeń oraz innych gratyfikacji dla pracowników Fundacji, a także osób współpracujących z Fundacją,
- wnioskowanie o zmianę wielkości Funduszu na wynagrodzenia.
§ 21
- Czynności w ramach prowadzenia spraw Fundacji wykonuje Prezes Zarządu.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Prezes Zarządu, który może tę czynność powierzyć członkowi Zarządu.
- Sprawy przekraczające zakres zwykłych czynności wymagają uprzedniej uchwały Zarządu. Do spraw przekraczających zakres zwykłych czynności należy w szczególności dokonywanie: a) czynności określonych w § 20 pkt 3, 4, 7, 9; b) czynności dotyczących majątku Fundacji w tym zaciąganie zobowiązań których przedmiot przekracza równowartość 2000 EURO.
- Prezes Zarządu zawiadamia członków Rady o uchwale przyznającej bądź odmawiającej przyznania środków podmiotowi, który korzysta ze wsparcia finansowego Fundacji bądź ubiega się o nie. W terminie 30 dni od dnia otrzymania tekstu uchwały przez wszystkich swoich członków Rada może uchwałą podjętą większością 75 % głosów oddanych przy obecności podmiotów reprezentujących co najmniej 75 % głosów uchylić decyzję Zarządu. Do dnia powzięcia uchwały lub upływu terminu do jej powzięcia Zarząd nie podejmuje żadnych działań służących wprowadzeniu swojej uchwały w życie.
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Zarządu.
§ 22
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu jednoosobowo lub dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
- W sprawach, w których wymagana jest uchwała Zarządu, do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji wymagane jest współdziałanie Prezesa i co najmniej dwóch członków Zarządu.
Kolegium Programowe
§ 23
Kolegium Programowe jest organem opiniodawczo-doradczym.
§ 24
- Członkami Kolegium mogą być osoby, których kompetencje i autorytet są istotne ze względu na działalność Fundacji.
- Członków Kolegium powołuje i odwołuje Rada Fundacji, w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków wchodzących w skład każdej z grup Rady Fundacji.
- Członkowie Kolegium otrzymują od Zarządu sprawozdania z działalności Fundacji, o których mowa w § 20 pkt 4.
- Każdemu członkowi Kolegium indywidualnie przysługują uprawnienia opiniodawczo-doradcze.
V. Finansowanie poradni i innych podmiotów
§ 25
- Poradnie i podmioty ubiegające się o wsparcie finansowe Fundacji składają wnioski o przydzielenie środków finansowych na realizację założeń programowych i pokrycie kosztów działalności.
- Zarząd dokonuje weryfikacji wniosków, badając celowość poniesienia przedstawionych koszów, jak również efektywność i rzetelność w gospodarowaniu środkami otrzymanymi od Fundacji w poprzednich latach.
- Zarząd sporządza skonsolidowane wnioski do Fundatorów i darczyńców o przyznanie środków.
- Pozyskane przez Fundację środki Zarząd rozdziela pomiędzy wnioskodawców. W przypadku, gdy otrzymane środki nie pokrywają wnioskowanej przez Fundację kwoty, Zarząd dokonuje redukcji kwot przypadających na każdą poradnię zgodnie z zasadą celowości.
- Poradnie składają corocznie sprawozdania finansowe, które są udostępniane Fundatorom i darczyńcom.
- Obowiązek nałożony na Poradnie w ust. 1 nie wyklucza występowania przez Zarząd do Fundatorów i darczyńców z wnioskami o przyznanie środków z własnej inicjatywy, niezależnie od wniosków Poradni.
- Rada Fundacji w terminie 3 miesięcy od dnia prawomocnego zarejestrowania Fundacji uchwali regulamin zasad gospodarowania środkami finansowymi. Regulamin wyznaczy szczegółowe zasady zarządu majątkiem Fundacji oraz dystrybucji i rozliczania środków przeznaczonych dla
podmiotów korzystających ze wsparcia Fundacji.
- Fundacja nie może wspierać finansowo poradni, których działalność nie jest zgodna ze Standardami. Przepis niniejszy nie wyłącza jednorazowego wsparcia finansowego przeznaczonego na uruchomienie nowej poradni.
VI. Zgodność ze standardami
§ 26
- Zarząd opracowuje projekt standardów działalności poradni (Standardów) z uwzględnieniem następujących wymogów:
- poradnia zapewnia rzetelność świadczonych usług,
- pomoc prawna świadczona w ramach poradni jest nieodpłatna,
- poradnia zapewnia niezbędną poufność w ramach świadczonych usług,
- poradnia zapewnia bezpieczeństwo dokumentów powierzonych przez klienta; poradnia nie przyjmuje oryginałów dokumentów,
- poradnia prowadzi sekretariat w zakresie odpowiadającym rozmiarom i charakterowi jej działalności,
- przed przyjęciem sprawy poradnia informuje klienta na piśmie o zasadach świadczenia pomocy prawnej przez poradnię, a w szczególności o tym, że: sprawę będzie prowadził student, student oraz pracownik poradni nie może odmówić złożenia zeznań oraz odpowiedzi na pytanie sądu, prokuratora lub innego uprawnionego organu, poradnia nie prowadzi spraw, w których działa adwokat lub radca prawny, klient może poinformować co do sposobu udzielonej mu pomocy prawnej Zarząd Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych, porady udzielane są na piśmie,
- poradnia przeprowadza procedurę kwalifikacyjną klientów poradni, mającą na celu ustalenie, że sytuacja finansowa klienta nie pozwala mu na skorzystanie z odpłatnej pomocy prawnej; w razie ujawnienia okoliczności świadczących o tym, że klient może korzystać lub korzysta z odpłatnej pomocy adwokata lub radcy prawnego, poradnia niezwłocznie rezygnuje z prowadzenia sprawy,
- poradnia prowadzi, w zakresie dopuszczonym przepisami prawa, system informacji o klientach, gwarantujący zminimalizowanie ryzyka konfliktu interesów,
- działalność poradni podlega ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, przy czym suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość 10.000 EURO,
- poradnia zapewnia nadzór kadry dydaktycznej nad studentami,
- Przed przystąpieniem do opracowania projektu Standardów Zarząd wystąpi do Rady Fundacji i Kolegium Programowego o zgłaszanie w terminie trzymiesięcznym propozycji Standardów.
- Rada Fundacji uchwala Standardy.
- W Standardach można przewidzieć okres przejściowy, w ciągu którego poradnie mają obowiązek dostosowania swojej działalności do poszczególnych wymogów.
- Na wniosek 1/3 członków Rady Fundacji, przy obecności podmiotów reprezentujących co najmniej 75 % głosów, Rada Fundacji może podjąć uchwałę w sprawie zmiany Standardów.
§ 27
- Na wniosek zainteresowanej poradni Zarząd wszczyna postępowanie sprawdzające zgodność funkcjonowania poradni ze Standardami. Po zbadaniu, czy poradnia spełnia wymogi określone przez § 2 i § 26, Zarząd przedstawia Radzie Fundacji wniosek o stwierdzenie zgodności działalności Poradni ze Standardami.
- Rada Fundacji podejmuje uchwałę o stwierdzeniu zgodności bądź niezgodności działalności poradni na wniosek Zarządu. Uczelnia, przy której działa poradnia, której działalność została uprzednio uznana za zgodną ze Standardami przez Fundację, nabywa członkostwo w Radzie zgodnie z procedura określoną w § 10 pkt 3 niniejszego Statutu.
- Zarząd może przedstawić Radzie Fundacji wniosek o wykluczenie z Rady w każdym czasie, w razie stwierdzenia niezgodności działalności poradni ze Standardami.
- Prawo złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3, przysługuje również każdemu członkowi Rady Fundacji. Wniosek zostaje przedłożony Radzie Fundacji, a Zarząd przeprowadza w odpowiednim zakresie kontrolę zgodności działalności poradni ze Standardami i sporządza na tej podstawie opinię, zawierającą jego stanowisko w sprawie, którą dołącza do wniosku.
- W celu rozpatrzenia wniosku Zarząd niezwłocznie zwołuje posiedzenie Rady Fundacji. Jeżeli wniosek członka Rady Fundacji nie zostanie przedłożony Radzie Fundacji w terminie 30 dni od jego wniesienia, prawo do zwołania posiedzenia Rady Fundacji przysługuje każdemu członkowi Rady Fundacji.
- W celu zbadania zgodności działalności poradni ze Standardami Zarząd może żądać przedłożenia przez poradnię jej regulaminu, sprawozdań, raportów i innych dokumentów, a w razie potrzeby dokonać bezpośredniej kontroli funkcjonowania poradni.
- Rada Fundacji zapewnia poradni, której dotyczy uchwała czynny udział w postępowaniu w sprawie stwierdzenia zgodności jej działalności ze Standardami, a przed podjęciem uchwały umożliwia wypowiedzenie się co do zebranych materiałów oraz zasadności wniosku.
- Uchwałę wraz z uzasadnieniem w sprawie stwierdzenia zgodności ze Standardami Zarząd doręcza zainteresowanej poradni i członkom Rady Fundacji.
VII. Współpraca z poradniami
§ 28
Dla osiągnięcia celów statutowych Fundacja może powierzać realizację poszczególnych przedsięwzięć poradniom, zapewniając jednocześnie środki na pokrycie wynikających stąd kosztów.
VIII. Postanowienia przejściowe i końcowe
§ 29
- W pierwszym roku działalności Fundacji w Radzie Fundacji zasiadają Fundatorzy jako członkowie tymczasowi. Pozostali członkowie są członkami zwykłymi.
- Mandaty Fundatorów wygasają z upływem roku od dnia prawomocnego zarejestrowania Fundacji.
- Każdemu Fundatorowi przysługuje jeden głos w Radzie Fundacji.
- Po przyjęciu w skład Rady Fundacji pierwszych zwykłych członków, Fundatorzy tworzą tymczasową grupę, której przysługuje 50% głosów w Radzie Fundacji. Pozostałe głosy przypadają grupie zwykłych członków Rady Fundacji. W ramach każdej grupy głosy wszystkich jej członków mają równą wagę procentową. Każdy członek Rady Fundacji głosuje indywidualnie.
- Do momentu wygaśnięcia mandatów Fundatorów, uchwały Rady Fundacji podejmowane są zwykłą większością oddanych głosów, przy udziale co najmniej połowy Fundatorów oraz połowy pozostałych członków Rady. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw decydujący głos przypada Fundatorom.
- W okresie jednego miesiąca od wygaśnięcia jego mandatu z powodu, o którym mowa w ust. 2, Fundator może złożyć Fundacji oświadczenie o przystąpieniu do Rady w charakterze zwykłego członka. Złożenie oświadczenia w przepisanym terminie powoduje, że Fundator staje się zwykłym członkiem - czyli podmiotem wspierającym działalność Fundacji w rozumieniu § 9.
§ 30
Do zadań Rady Fundacji w pierwszym roku działalności należą w szczególności: uchwalenie standardów działalności poradni; powołanie pierwszego Zarządu; nadawanie członkostwa w Radzie Fundacji, uchwalenie regulaminu określającego zasady oraz tryb gospodarowania środkami finansowymi Fundacji, w tym dotyczących kryteriów rozdziału tych środków pomiędzy poradnie prawne i inne podmioty.
§ 31
- Zmiana Statutu może nastąpić uchwałą Rady Fundacji podjętą bezwzględną większością oddanych głosów w obecności co najmniej połowy członków każdej z grup tworzących Radę Fundacji.
- Zmiana Statutu nie może dotyczyć zmiany celów określonych w akcie założycielskim.
§ 32
- O likwidacji Fundacji decyduje Rada Fundacji w uchwale podjętej większością 3 głosów w obecności wszystkich członków.
- Likwidatorem Fundacji jest Zarząd.
- Do obowiązków likwidatora należy:
- zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
- wezwanie wierzycieli Fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłoszenia wierzytelności w ciągu trzech miesięcy od daty ogłoszenia,
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
- sporządzenie planu finansowego likwidacji oraz planu zaspokojenia zobowiązań,
- ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku fundacji,
- przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli,
- zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru.
- Środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji Fundacji przekazane będą w równych częściach uniwersyteckim poradniom prawnym będącym członkiem Rady Fundacji na prowadzenie ich dalszej działalności dydaktycznej.