14 września 2020r. Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych przy wsparciu PILnet zorganizowała debatę pt. „Wsparcie sektora pozarządowego przez administrację samorządową i biznes – przykłady współpracy i propozycje nowych metod kooperacji”. Zaproszeni goście dyskutowali w siedzibie Centrum Organizacji Pozarządowych Szpitalna w Warszawie, a transmisja spotkania była dostępna online. Dwuczęściową debatę można obejrzeć na profilu FB Centrum Pro Bono, a także przeczytać relację ze spotkania na portalu NGO.PL.
Link do video:
część 1. https://fb.watch/1TsH1J4Xxh/
część 2. https://fb.watch/1TsJS_9AGu/
Link do artykułu: https://linkd.pl/f972
Program:
Moderator: Łukasz Domagała (Prezes Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych)
Celem pierwszej części spotkania będzie dyskusja nad metodami wsparcia organizacji pozarządowych przez inne organizacje infrastrukturalne i parasolowe oraz przez władze samorządowe. Przedstawione zostaną wyzwania, przed jakimi stoją organizacje obywatelskie oraz propozycje poszerzania współpracy z administracją.
Dyskutanci:
13:30-15:00 Dyskusja panelowa II
WSPARCIE SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO POPRZEZ ZAANGAŻOWANIE SEKTORA PRYWATNEGO (w tym: CSR i PRO BONO)
Moderator: dr Filip Czernicki (Prezes Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych)
Ta część dyskusji zajmie się wyzwaniami, przed którymi stoją organizacje obywatelskie, szczególnie jeśli chodzi o finansowanie i współpracę z sektorem prywatnym. Czy organizacjom potrzebne są narzędzia wypracowane przez biznes? Czy biznes jest zainteresowany kooperacją z organizacjami i na ile to zainteresowanie kierowane jest wartościami, jakie przyświecają organizacjom? Porozmawiamy jakie narzędzia wsparcia dla NGO już istnieją, także jeśli chodzi o formy pomocy ze strony sektora prywatnego. Wynikiem dyskusji będzie lista istniejących narzędzi i metod wspierania społeczeństwa obywatelskiego, przykładów współpracy obywatelskiej i prywatnej oraz propozycje ewentualnego rozszerzenia tej współpracy.
Dyskutanci:
Instytucje publiczne udzielają informacji i porad średnio 29 osobom w miesiącu, podmioty niepubliczne – 133 osobom. Dwie trzecie wszystkich podmiotów świadczących poradnictwo robi to pięć dni w tygodniu, przy czym częściej deklarują to instytucje publiczne, a 59% z nich oferuje pomoc przez osiem godzin dziennie. Prawie wszyscy usługodawcy świadczą swoje usługi w sposób bezpośredni w punktach udzielania porad. Stosunkowo rzadko wykorzystywane są do tego celu inne formy, np. telefon czy Internet. W instytucjach publicznych porad udzielają najczęściej pracownicy socjalni, w niepublicznych zaś – zatrudnieni prawnicy.