Aktualności PPIO

FUPP i ZBPO zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego i wynikającej z niego praktyki poradniczej

Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP) oraz Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO) zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego i wynikającej z niego praktyki poradniczej. Model przedstawia systemowe podejście do organizowania i świadczenia usług poradniczych oraz zalecenia wdrożenia jego jako stałego elementu polityki państwa. Podczas szkolenia będą zaprezentowane wyniki prac zespołu składającego się z przedstawicieli Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawa, INPRISu – Instytutu Prawa i Społeczeństwo, Instytutu Spraw Publicznych i Związku Biur Porad Obywatelskich, którzy przez ostatnie półtora roku realizowali projekt systemowy pt. „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”.

Czytaj więcej: FUPP i ZBPO zapraszają na szkolenie dotyczące modelu wsparcia poradnictwa prawnego i...

Zapraszamy do obejrzenia spotu...

Zapraszamy do udziału w szkoleniu trenerskim „T4T”

Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych zaprasza przedstawicieli/ki organizacji pozarządowych zajmujących się poradnictwem prawnym lub obywatelskim oraz przedstawicieli/ki klinik prawa do udziału w szkoleniu trenerskim tzw. „T4T”.

Osoby zainteresowane prosimy o zapoznanie się z warunkami uczestnictwa (plik do pobrania).

Cele szkolenia:
Szkolenie ma na celu przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących prowadzenia szkoleń z zakresu organizacji punktów/miejsc poradnictwa prawnego lub obywatelskiego w oparciu o model wypracowany podczas realizacji Projektu.


Adresaci szkolenia: 
Do udziału w szkoleniu zapraszamy przedstawicieli/ki organizacji pozarządowych zajmujących się poradnictwem prawnym lub obywatelskim oraz przedstawicieli/ki klinik prawa.

Czytaj więcej: Zapraszamy do udziału w szkoleniu trenerskim „T4T”

Mapa poradnictwa już dostępna

Na spotkaniu prasowym 16.05.2013 w herbaciarni T-Bar w Warszawie odbyła się oficjalna premiera mapy poradnictwa prawnego i obywatelskiego, na której zaprezentowano najważniejsze funkcjonalności i zasady korzystania z nowego serwisu. Internetowa mapa poradnictwo prawnego i obywatelskiego powstała jako użyteczna wyszukiwarka pomocy prawnej i korzysta z zebranej dotychczas wiedzy o podmiotach udzielających takiej pomocy w Polsce. W aplikacji umieszczonych zostało ponad 5000 podmiotów wraz z danymi teleadresowymi oraz opisem zakresu działania, z których mogą skorzystać wszystkie osoby poszukające bezpłatnej pomocy prawnej. Dzięki mapie dowiemy się też więcej na temat rodzajów instytucji, które świadczą w Polsce poradnictwo i specyfiki ich funkcjonowania.

Czytaj więcej: Mapa poradnictwa już dostępna

Drugie konsultacje modelu systemu nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego już za nami...

Drugie konsultacje zorganizowane i przeprowadzone przez Klinikę Prawa funkcjonującą przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych, odbyły się w dniu 22 kwietnia 2013 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Osobami uczestniczącymi w konsultacjach byli przede wszystkim przedstawiciele środowiska akademickiego reprezentujący Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, w tym zarówno opiekunowie naukowi pracujący w Klinice Prawa (pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni), doktoranci, jak również studenci będący członkami Kliniki Prawa. Zgodnie z programem spotkania, konsultacje odbyły się jednego dnia i poświęcono na nie 4 godziny. Pierwsza część, polegała na wprowadzeniu uczestników w problematykę Projektu oraz założenia konsultowanego modelu. Uczestnicy konsultacji otrzymali także, wraz z innymi materiałami konferencyjnymi, wydruk dwóch prezentacji, w oparciu o które prowadzone były konsultacje, a także opracowany przez INPRIS 81-stronicowy dokument „System nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce”.

Czytaj więcej: Drugie konsultacje modelu systemu nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego już za nami...

Pierwsze konsultacje dot. PPIO w ramach XIX OKUPP...

Pierwsze konsultacje zorganizowane i przeprowadzone przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych, odbyły się w ramach XIX Ogólnopolskiej Konferencji Uniwersyteckich Poradni Prawnych, w dniach 12-14 kwietnia 2013 r. na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Osobami uczestniczącymi w konsultacjach byli przedstawiciele środowiska akademickiego reprezentujący poszczególne poradnie prawne z całej Polski, w tym zarówno opiekunowie naukowi pracujący w Poradniach (pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni wydziałów prawa uniwersytetów publicznych i niepublicznych), jak również studenci będący członkami poszczególnych klinik prawa.  Zgodnie z programem Konferencji, konsultacje zostały podzielone na trzy dni i odbyły się: w piątek 12 kwietnia, sobotę 13 kwietnia oraz niedzielę 14 kwietnia 2013r. Łącznie na konsultacje poświęcono 5 godzin.

Czytaj więcej: Pierwsze konsultacje dot. PPIO w ramach XIX OKUPP...

ppio eu

Poradnictwo Prawne i Obywatelskie

Wyszukaj

Czy wiesz, że...

Obecnie PPiO opiera się przede wszystkim na organizacjach pozarządowych (wśród których ważną rolę odgrywają Biura Porad Obywatelskich), Studenckich Poradniach Prawnych i instytucjach pomocy społecznej. Sieć punktów dostępu do PPiO, głównie dzięki instytucjom pomocy społecznej, jest dość gęsta, ale nierównomierna. Ponadto porady świadczone przez ośrodki pomocy społecznej czy powiatowe centra pomocy rodzinie skierowane są w praktyce przede wszystkim do osób korzystających z pomocy społecznej, a nie do wszystkich obywateli. Zdecydowaną mniejszość stanowią usługodawcy, którzy w sposób kompleksowy i profesjonalny zajmują się PPiO. Zaliczyć do nich można jedynie kilkadziesiąt podmiotów w skali kraju, a są nimi SPP, BPO oraz kilkanaście innych organizacji pozarządowych czy instytucji publicznych. To między innymi powoduje, że większość usługodawców nie stosuje standardów świadczenia usług, nie przykłada również specjalnej uwagi do oceny jakości ich świadczenia.