Niniejsza publikacja poświęcona jest przeprowadzaniu symulacji postępowań sądowych (inscenizacji rozpraw). Książka stanowi pierwsze tego typu opracowanie przykładowych materiałów, przeznaczonych przede wszystkim dla koordynatorów uniwersyteckich poradni prawnych (klinik prawa), oraz innych zainteresowanych: m.in. uczniów i nauczycieli, aplikantów i osób ich szkolących, prawników, nauczycieli akademickich.
W części pierwszej pozycji omówiono różne rodzaje symulacji oraz sformułowano wskazówki i rady dotyczące metod jej przygotowywania i przeprowadzania. Przedstawiono także metodologię prowadzenia symulacji w ramach nauki prawa na wydziałach prawa i w studenckich poradniach prawnych.
W części drugiej zamieszczono natomiast przykładowe scenariusze dziesięciu symulacji, które autorzy wykorzystywali wcześniej w swojej pracy. Do materiałów dołączono dodatkowe instrukcje metodologiczne oraz przykładowe scenariusze zajęć.

Instytucje publiczne udzielają informacji i porad średnio 29 osobom w miesiącu, podmioty niepubliczne – 133 osobom. Dwie trzecie wszystkich podmiotów świadczących poradnictwo robi to pięć dni w tygodniu, przy czym częściej deklarują to instytucje publiczne, a 59% z nich oferuje pomoc przez osiem godzin dziennie. Prawie wszyscy usługodawcy świadczą swoje usługi w sposób bezpośredni w punktach udzielania porad. Stosunkowo rzadko wykorzystywane są do tego celu inne formy, np. telefon czy Internet. W instytucjach publicznych porad udzielają najczęściej pracownicy socjalni, w niepublicznych zaś – zatrudnieni prawnicy.