Z ogromną przyjemnością przedstawiam Państwu drugie, uzupełnione i zaktualizowane wydanie Biblioteki Studenckich Poradni Prawnych. Publikacja ta stanowi projekt zainicjowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych, a zrealizowany przez opiekunów oraz studentów działających w poradniach prawnych przy wydziałach prawa w całej Polsce. Książka w pierwszej części przedstawia zasady funkcjonowania studenckich poradni, metody nauczania stosowane w poradniach oraz umiejętności jakie powinni posiąść studenci zajmujący się poradnictwem. Następnie znajdą Państwo opisy metodologii prowadzenia zajęć w poszczególnych sekcjach w jakie zorganizowane są poradnie prawne w Polsce. Opiekunowie znajdą tu praktyczne wskazówki dotyczące sposobu pracy ze studentami w kontekście specyfiki danej dziedziny prawa.
Niniejsza publikacja poświęcona jest przedstawieniu programów nauczania klinicznego w różnych sekcjach w poradniach prawnych w całej Polsce. Jest ona adresowana przede wszystkim do koordynatorów prowadzących zajęcia w klinikach prawa, ale także do wszystkich osób uczestniczących w procesie kształcenia przyszłych prawników.
Książka stanowi pierwsze tego typu opracowanie zawierające po każdym teoretycznym przedstawieniu danego zagadnienia , praktyczne przykłady scenariuszy zajęć, jakie mogą być wykorzystane podczas prowadzenia warsztatów w poradniach prawnych. Takie ujęcie przedstawianych zagadnień umożliwia każdemu Czytelnikowi nie tylko zapoznanie się z teoretycznymi podstawami metodologii klinicznego nauczania, ale również wykorzystanie podczas własnych zajęć proponowanych scenariuszy zajęć.
Czytaj więcej: Studencka poradnia prawna. Podręcznik dla opiekunów
Pod koniec 2008 roku ukazała się drukiem Wydawnictwa CH Beck książka pod redakcją dr Barbary Namysłowskiej-Gabrysiak pt.: "Studencka poradnia prawna. Kompendium dla studentów". Jest to skrypt dla studentów, w którym omówiono podstawowe kwestie związane z nauczaniem w klinikach prawa, dotyczące m.in.: organizacji pracy w klinikach prawa, pracy studenta z klientem , opracowywania opinii prawnej, przeprowadzania symulacji w klinikach prawa. Co bardzo ciekawe, dodatkowo do skryptu dołączona jest płyta z nagraniem filmu przedstawiającego popełnienie przestępstwa przez funkcjonariusza policji. Nagrana w filmie scenka może stanowić materiał do przeprowadzenia różnych symulacji na zajęciach prowadzonych w klinikach prawa. Książka "Studencka poradnia prawna. Kompendium dla studentów". jest do nabycia w sklepie internetowym Wydawnictwa CH BECK >>
Biblioteka Studenckich Poradni Prawnych to projekt zainicjowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych, a zrealizowany przez opiekunów oraz studentów działających w poradniach prawnych przy wydziałach prawa w całej Polsce.
Seria składa się z 5 tomów, a każdy tom podzielony jest na 4 zasadnicze części.
Pierwsza część wspólna dla całej serii, przedstawia zasady funkcjonowania studenckich poradni, metody nauczania stosowane w poradniach oraz umiejętności jakie powinni posiąść studenci zajmujący się poradnictwem.
Niniejsza publikacja poświęcona jest przeprowadzaniu symulacji postępowań sądowych (inscenizacji rozpraw). Książka stanowi pierwsze tego typu opracowanie przykładowych materiałów, przeznaczonych przede wszystkim dla koordynatorów uniwersyteckich poradni prawnych (klinik prawa), oraz innych zainteresowanych: m.in. uczniów i nauczycieli, aplikantów i osób ich szkolących, prawników, nauczycieli akademickich. W części pierwszej pozycji omówiono różne rodzaje symulacji oraz sformułowano wskazówki i rady dotyczące metod jej przygotowywania i przeprowadzania. Przedstawiono także metodologię prowadzenia symulacji w ramach nauki prawa na wydziałach prawa i w studenckich poradniach prawnych. W części drugiej zamieszczono natomiast przykładowe scenariusze dziesięciu symulacji, które autorzy wykorzystywali wcześniej w swojej pracy. Do materiałów dołączono dodatkowe instrukcje metodologiczne oraz przykładowe scenariusze zajęć. Książka jest dostępna w wersji on-line. Plik w formacie pdf można ściągnąć po kliknięciu na zdjęcie okładki powyżej
Przedstawiamy książkę autorstwa Pani Izabelli Mulak i dr Małgorzaty Szeroczyńskiej pt. "Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem". Książka w prosty i przystępny sposób opisuje podstawowe techniki komunikacji, tak bardzo potrzebne w kontaktach międzyludzkich. Autorki wykraczają jednak poza ramy ogólnego wykładu o technikach komunikacji i pokazują ich trudne do przecenienia zastosowanie w pracy prawnika. Publikacja omawia m.in. typowe problemy rozmów z prawnikami, aktywne słuchanie jako metodę zbierania informacji od klienta, czy komunikację niewerbalną. Książka zawiera wskazówki zaczerpnięte z wieloletnich doświadczeń autorek oraz bardzo ciekawe przykłady ćwiczeń grupowych mogących uatrakcyjnić prowadzenie ćwiczeń czy wykładów ze studentami prawa. W związku z tym może stanowić cenne źródło wiedzy zarówno dla wszystkich studentów jak i młodych wykładowców oraz opiekunów w studenckich poradniach prawnych. Książka "Jak uczyć prawników dobrej komunikacji z klientem" jest do nabycia w sklepie internetowym Wydawnictwa CH BECK >>
Osoby korzystające z oferty działających usługodawców są bardzo różne, tak jak zróżnicowana jest sama oferta, ale można powiedzieć, że przeciętny beneficjent PPiO to kobieta w wieku od 25 do 50 lat, znajdująca się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej. Wśród beneficjentów PPiO można wyróżnić dwa dominujące typy: (1) osoby niezaradne życiowo, którym nie wystarczy sama informacja, ale potrzebne są też porady, (2) osoby świadome, którym najczęściej wystarczy sama informacja.