Page 31 - Klinika nr 39–40 (44–45)/2025
P. 31

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


        na moje pytania dotyczące funkcjonowania ich klinik i zaangażo-  społeczną. Zarówno prof. Cross, jak i prof. Eagly wnoszą istotny
        wania studentów i studentek w poszczególne działania. Analiza   wkład w edukację prawną młodych studentów i studentek poprzez
        przeprowadzonych przeze mnie rozmów ma na celu uzyskanie od-  swoje kliniki.
        powiedzi na pytania, jakie wyzwania i możliwości stoją przed klini-
        kami prawa w Polsce i Stanach Zjednoczonych oraz jakie mogą być   Struktura i funkcjonowanie klinik – podobieństwa
        perspektywy ich dalszego rozwoju.                    i różnice
                                                             Rozpoczęłam tę część wywiadu od zadania pytania o strukturę
        Domestic Violence Law Clinic i Criminal Defense      klinik. Z wypowiedzi obydwu Pań Profesor wynika, że w zakresie
        Clinic                                               liczby zaangażowanych studentów i wsparcia ze strony admini-
        Obydwie Panie Profesor mają imponujące doświadczenie, doro-  stracyjnej nie ma znaczących różnic w porównaniu z polskimi kli-
        bek naukowy i kariery zawodowe (sprawdź: przypis 1 i 2). Pro-  nikami prawa, tj. zaangażowanych jest około 8 do 12 studentów
        fesor C. Cross aktualnie prowadzi klinikę prawa Domestic Violence   i studentek na daną sekcję.
        Law Clinic, w której koncentruje się na pomocy prawnej kobietom   Nie dostrzegam także znaczących różnic, jeżeli chodzi o typ prowa-
        osadzonym w więzieniu oraz osobom, które doświadczyły prze-  dzonych dla uczestników klinik prawa zajęć i ich wymiaru godzino-
        mocy ze strony partnera lub partnerki, ze szczególnym naciskiem   wego. Panie Profesor organizują różnego rodzaju zajęcia, takie jak
                                                                                             12
        na rzecz ofiar przestępstw. Wspomniana klinika prawa została   wykłady, warsztaty czy symulacje rozpraw . Skupiają się przede
        stworzona, aby sprostać znacznemu zapotrzebowaniu na usługi   wszystkim na praktyce, ale nie pomijają wstępu z wiedzy teore-
        prawne dla ofiar przemocy domowej, oferując im pomoc w spra-  tycznej, który jest kluczowy dla wyrównania poziomu studentów.
        wach cywilnych, takich jak nakazy ochrony przed przemocą, roz-  Co ciekawe, również prowadzą we własnym zakresie zajęcia sku-
        wody, opieka nad dziećmi i alimenty, oraz pomagając ofiarom   piające się na psychologicznym aspekcie pracy z klientami, przy-
        uwolnić się od przemocy. Od swojego otwarcia w 2006 r., klinika   gotowując studentów do rozmów z osobami, które mają za sobą
        obsłużyła ponad 500 klientów. Studenci przeprowadzają cotygo-  bardzo trudne i często traumatyczne doświadczenia i wymagają
        dniowe konsultacje, prowadzą własne sprawy, reprezentują klien-  oni szczególnej wrażliwości ze strony studentów. Takie zajęcia
        tów w sądzie, uzyskują nakazy ochrony, rozwody, pomagają w usta-  są również prowadzone w ramach polskich klinik prawa , jednak
                                                                                                       13
        leniu opieki nad dziećmi i alimentów oraz podziału majątku.  różnica jaką dostrzegam to wskazany przez prof. Cross element
        Co ciekawe, jej zaangażowanie w działalność prawną pro bono roz-  warsztatów, który skupia się na zbadaniu odporności psychicz-
        poczęło się podczas studiów prawniczych na NYU, gdzie uczest-  nej studentów na rozmowy z klientami o ich traumatycznych do-
        niczyła w klinice prawa, pracując z ofiarami przemocy domowej,   świadczeniach i przygotowaniu na ewentualną późniejszą pomoc
        które były aresztowane, często za zabicie swoich oprawców. Przed   ze strony psychologa.
        tym działała w klinice, która była doradztwem medyczno-praw-  Z kolei zauważałam kluczowe różnice na innych polach działalności
        nym, pomagając rodzicom z Nowego Jorku, których dzieci miały   tych dwóch wybranych amerykańskich klinik prawa. Po pierwsze,
        problemy zdrowotne związane z niskim standardem warunków   co zwróciło moją uwagę w rozmowie z prof. Cross, to fakt, że po-
        mieszkaniowych. Profesor Cross podzieliła się ze mną niezwykłą   mimo posiadania przez jej klinikę kryterium trudnej sytuacji ma-
        historią początków jej zainteresowania pracą na rzecz ofiar prze-  terialnej w stosunku do osób, które mogą się ubiegać o pomoc kli-
        mocy domowej, która sięga czasów szkolnych, kiedy zaczęła an-  niki prawa, zdarzają się przypadki, w których klientami są osoby,
        gażować się w działalność organizacji non-profit zajmujących się   które pomimo niskich dochodów byłyby jednak w stanie opłacić
        przemocą domową. Inspiracją do tego były osobiste doświadcze-  profesjonalną pomoc prawną, ale np. zrujnowałoby to ich bu-
                                                        10
        nia związane z uczęszczaniem do szkoły z dziećmi O.J. Simpsona ,   dżet domowy. Zdążają się także sytuacje, co również potwierdziła
        których matka została zamordowana .                  prof. Eagly, w których kryterium dopuszczenia danej osoby do uzy-
                                    11
        Profesor I. Eagly jest prawniczką i profesorką prawa na UCLA, gdzie   skania pomocy w klinice prawa to wyjątkowość danej sprawy lub
        założyła i prowadzi klinikę Criminal Defense Clinic. Jej celem jest   też jej dopasowanie tematyczne i schematyczność, która jest za-
        nie tylko zapoznanie studentów z praktyką prawa karnego, ale   letą, w ocenie Pań Profesor, ze względu na rozwój studentów. Za-
        również nauczenie ich umiejętności uniwersalnych, które będą   sady przyjmowania danych osób do kliniki w charakterze klientów
        przydatne w różnych dziedzinach prawa. Profesor Eagly kładzie   są więc znacznie bardziej uznaniowe niż w polskich klinikach ,
                                                                                                            14
                                                                                                        15
        nacisk na rozwój umiejętności klientocentrycznych, promując re-  gdzie głównym kryterium jest trudna sytuacja materialna .
        fleksję nad praktyką prawniczą. Dzięki temu studenci mają szansę   Po drugie, co jest najbardziej kluczową różnicą w funkcjonowa-
        stać się świadomymi i refleksyjnymi praktykami prawa. Klinika   niu polskich klinik prawa w porównaniu do amerykańskich klinik,
        realizuje również misję społeczną, podejmując się spraw, które   to możliwość występowania studentów i studentek przed sądem,
        często nie są obsługiwane przez sektor publiczny, oferując stu-  jak też uczestniczenie w przesłuchaniach i innego typu spotka-
        dentom unikalną możliwość zaangażowania się w sprawiedliwość   niach, gdzie występują z reguły profesjonalni pełnomocnicy . Jest
                                                                                                         16
                                                             to na tyle fascynujące, że poświęciłyśmy temu tematowi w obydwu
        10   A. Gałęska-Śliwka, E. Wolska, Sprawa O.J. Simpsona. Winny?, Arch. Med. Sąd.
          Krym. 2007, Nr LVII, s. 433–435. Prace kazuistyczne.  rozmowach znaczną ilość czasu.
        11   Sprawa O.J. Simpsona jest jedną z bardziej rozpoznawalnych spraw obecnych cza-
          sów. O.J. Simpson został oskarżony o podwójne morderstwo swojej byłej żony   12   Ł. Bojarski, B. Namysłowska-Gabrysiak, Symulacja rozpraw sądowych jako metoda
          35-letniej Nicole Brown Simpson oraz jej znajomego 25-letniego Rona Goldma-  edukacyjna. Materiały do przygotowania i przeprowadzenia symulacji, Fundacja
          na. Ex-futbolista i aktor został aresztowany po tym, jak policja znalazła na jego   Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Warszawa 2008, s. 1–5.
          posesji zakrwawioną rękawiczkę. Proces karny oskarżonego o dwa morderstwa   13   M. Szeroczyńska, Świadczenie pomocy prawnej przez poradnię, w: D. Łomowski
          pierwszego stopnia O.J. Simpsona trwał od 24 stycznia do 3 października 1995 r.   (red.), Ł. Bojarski (opr.), Studencka poradnia prawna, s. 151–152.
          i zakończył się wydaniem przez ławę przysięgłych wyroku uniewinniającego.   14   M.J. Skrodzka (red.), System poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce.
          O.J. Simpsonowi groziła kara 33 lat pozbawienia wolności. W rezultacie, po 133   Wdrażanie rozwiązań modelowych, s. 101.
          dniach procesu, który kosztował amerykańskich podatników 15 mln dolarów,   15   J. Ciepała, Świadczenie pomocy prawnej przez poradnię, w: D. Łomowski (red.),
          a samego O.J. 5 mln dolarów, został ogłoszony werdykt. Mniej niż 4 godz. zajęło   Ł. Bojarski (opr.), Studencka poradnia prawna, s. 125–126.
          ławie przysięgłych podjęcie decyzji. Uznali oni, że Orenthal James Simpson nie jest   16   F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, Metodologia klinicznego nauczania prawa,
          winny.                                              s. 232–233.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 39–40 (44–45)/2025  27
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36