Zdarza się, że osoby poszukujące i korzystające z nieodpłatnych porad prawnych i obywatelskich mają problemy z przygotowaniem się do procesu uzyskania określonej porady. Zastanawiają się również, czego mogą oczekiwać od osób pracujących w punktach poradniczych oraz jakie informacje powinny im przekazać. Nierzadko klienci punktów świadczących nieod- płatne porady prawne i obywatelskie szukają pomocy, której nie mogą w danym miejscu otrzymać, lub też odwiedzają punkt poradniczy wielokrotnie, ponieważ nie mają ze sobą wszystkich potrzebnych dokumentów.
Wychodząc naprzeciw potrzebom osób poszukujących i korzystających z usług poradniczych (a także chcąc pomóc w usprawnieniu pracy osobom zaangażowanym w udzielanie porad prawnych i obywatelskich), Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych opracowała niniejszy poradnik, którego głównym celem jest pomoc klientowi w jak najlepszym przygotowaniu się do uzyskania porady.
W profesjonalnym obrocie prawnym często, a w klinikach prawa zawsze – pomoc prawna świadczona jest w formie pisemnych opinii prawnych. Zatem obok zastępstwa prawnego i procesowego, udzielania porad i konsultacji prawnych, sporządzanie opinii ma kluczowe znaczenie w toku wykonywania zawodu prawnika, w szczególności adwokata i radcy prawnego.
Publikacja w szczególności rekomendowana dla:
Praktyków w szczególności adwokatów i radców prawnych, zajmujących się na co dzień sporządzaniem pisemnych opinii prawnych.
Aplikantów zawodów prawniczych oraz studentów gromadzących i porządkujących swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne przed kolejnymi kolokwiami oraz egzaminami.
Właśnie ukazał się podręcznik metodologiczny pt. System poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce. Wdrażanie rozwiązań modelowych pod red. dr Marty Janiny Skrodzkiej (UwB, FUPP). Jak wskazała recenzentka książki, prof. Eleonora Zielińska (WPiA UW): „Demokratyczne europejskie państwo prawne nie może obecnie istnieć bez sprawnego systemu poradnictwa obywatelskiego i prawnego. W Polsce od wielu lat prowadzone jest takie poradnictwo, zarówno przez podmioty publiczne jak i niepubliczne. Trudno jednak uznać, że mamy do czynienia z kompleksowo zorganizowanym systemem, realizującym jako całość określone funkcje. Warto już w tym miejscu podkreślić, duże walory praktyczne opracowania, które może być wykorzystywane do przeprowadzenia w Polsce skutecznych konsultacji społecznych w sprawie systemowego rozwiązania poradnictwa obywatelskiego i prawnego.
This book answers the need for a compendium of ethics for legal professionals. The authors' agenda was to provide lawyers with an instrument useful at specific stages of their career: during legal studies, post-graduate training and fully professional legal practice.
The norms for particular legal professions are presented in an innovative way; instead of traditional commentary of the cited norms, they are illustrated by examplesof professional misconduct with a fully designed scenario for a class activity focused on a relevant case. Such an illustration is combined with the introduction of numerous interactive teaching methods which can be used in various courses related to legal studies.
Czytaj więcej: Professional Legal Ethics - in theory and case studies
Gorąco polecam lekturę najnowszej publikacji przygotowanej przez autorów wywodzących się zarówno z grona studentów jak i opiekunów studenckich poradni prawnych. Poruszone sprawy zostały starannie dobrane, tak aby każdy zainteresowany prawnik mógł poznać wypracowany model pracy nad sprawami najczęściej spotykanymi w praktyce działalności studenckich poradni prawnych. Przedstawiamy nie tylko ciekawe kazusy z zakresu prawa cywilnego, karnego, pracy, administracyjnego, ale także staramy się podpowiedzieć jak dany problem prawny rozwiązać oraz jak przygotować odpowiednie pismo procesowe, czy poradę. Mam nadzieję, że podręcznik ten okaże się pomocny nie tylko w pracy studenckich poradni prawnych, ale także zaintresuje prawników praktyków napotykających w pracy zawodowej na podobne zagadnienia prawne.
Książka jest do nabycia w sklepie internetowym Wydawnictwa CH BECK >>
"[...] stosując powyższe rozwiązania jednocześnie eliminujemy ze studiów prawniczych pamięciowe uczenie, które z gruntu jest szkodliwe, zwłaszcza dla inteligentnych osób. Bardzo ważne jest też to, że wszystkie aktywne meto- dy nauczania zostały opracowane nie według schematu "jednakowości", lecz zależnie od ich intelektualnych i praktycznych wymagań osobno dla każdej z tych metod zachowując, że chodzi w nich o etykę zawodów prawniczych. A to nie było proste. Na temat zasad etyki zawodów prawniczych mamy już pokaźną literaturę. Jednakże w niej nie brakuje prac, w których najpierw mówi się, co to jest zasada, a następnie "dokleja" do danego zawodu. Wiem, że prace te niewiele różnią się między sobą. Autorzy tej pracy poszli inną drogą.
Większość Polaków (77%) w ostatnich pięciu latach nie odczuwała potrzeby korzystania z pomocy prawnej i z niej nie korzystała. Prawie co piąty obywatel taką potrzebę odczuwał i skorzystał z pomocy prawnej, a jedynie 4% Polaków, choć odczuwało potrzebę wsparcia, takiej sformalizowanej pomocy z różnych względów nie szukało. Osoby, które skorzystały z innych form pomocy, najczęściej szukały jej wśród osób z najbliższego otoczenia (rodziny, sąsiadów), zarówno u tych niebędących prawnikami, jak i u tych posiadających wykształcenie prawnicze: u adwokata, radcy prawnego, notariusza.