Page 24 - Klinika nr 39–40 (44–45)/2025
P. 24

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ

                           Kliniki gender justice



                           w Stanach Zjednoczonych



                           w świetle polskich

        mgr Dominika
        Litwińczuk*
                           doświadczeń









        Wprowadzenie                                        takich poradni do wąskich obszarów prawa, a czasem także do jesz-
        System edukacji prawniczej w Stanach Zjednoczonych znacząco   cze większego okrojenia w ramach danej specjalności. Kliniki spe-
        odbiega od tego, który oferowany jest przez polskie uczelnie .   cjalizujące się w ochronie praw człowieka działają obok klinik sku-
                                                        1
        Przede wszystkich edukacja wyższa w USA jest płatna, przez   piających się na wybranych grupach praw, np. prawa uchodźców,
        co wiele studentów i studentek musi zaciągać pożyczki lub łączyć   prawach migrantów, prawach osób z niepełnosprawnościami . Jed-
                                                                                                         6
        studia z pracą, aby móc się kształcić. Po drugie, bardzo ważne przy   nym z ciekawych obszarów działań amerykańskich poradni praw-
        wyborze uniwersytetu jest jego miejsce w ogólnym rankingu szkół   nych są te dedykowane prawom kobiet tzw. gender justice clinics i im
        wyższych. Wyższe miejsce oznacza bardziej prestiżowy uniwersytet   właśnie poświęcona jest niniejsza publikacja.
        i po jego ukończeniu większą szansę na otrzymanie pracy w czoło-
        wych kancelariach prawniczych w danym stanie oraz w skali kraju .   Poradnie prawne w USA
                                                        2
        Standardy akredytacyjne przyjęte przez American Bar Association   Historia działalności uniwersyteckich poradni prawnych w USA
        dla programów kształcących przyszłych prawników szczególną   sięga początku XX w.  Za początki rozwoju idei legal clinics uważa
                                                                            7
        wagę przywiązują do zdobywania podczas studiów praktycznych   się 1909 r., kiedy to w Kolorado wprowadzone zostają przepisy
        umiejętności prawniczych, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć   dot. praktyk studenckich odbywanych w ramach uniwersyteckiej
                                                                                                        8
        w klinikach prawa, do których bezpośrednio odnoszą się odpo-  poradni prawnej Szkoły Prawa na Uniwersytecie w Denver . Była
        wiednie przepisy . Amerykańscy studenci podczas swojej edukacji   to pierwsza z prób wprowadzenia elementów praktycznych w edu-
                    3
        mają zatem możliwość świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej   kacji prawniczej. Przez kolejne lata przedstawiona koncepcja nie
        dla osób w trudnej sytuacji finansowej, działając pod okiem prak-  przyniosła oczekiwanego zainteresowania. Zmieniło się to na prze-
                                              4
        tyka w uniwersyteckich klinikach prawa (legal clinics) , a sposób na-  łomie lat 50. i 60. XX w., kiedy ze względu na zmiany zachodzące
        uczania w ramach klinik stał się dobrze rozwiniętą i ugruntowaną   w amerykańskim społeczeństwie, w tym ruchy emancypacyjne
        metodą nauczania prawa, z której korzystają także uczelnie praw-  oraz sytuację geopolityczną, pojawiły się nowe problemy oraz wy-
                                  5
        nicze innych państw, w tym Polski . Obok tradycyjnych poradni   zwania, a w konsekwencji potrzeba świadczenia bezpłatnej pomocy
        prawnych zajmujących się przekrojem spraw, z którymi mierzą się   prawnej w obszarach takich jak np. prawa konsumenta czy prawa
                                                                 9
        amerykańscy obywatele (z obszaru prawa i postępowania cywil-  kobiet . W tym też okresie sądy najwyższej instancji w niektórych
        nego czy karnego), obserwujemy w USA zawężanie się specjalizacji   stanach przyjęły zasadę zezwalającą studentom prawa na repre-
                                                            zentowanie przed sądem osób ubogich . Elementem istotnym
                                                                                          10
                                                            do sprawnego funkcjonowania klinik było uregulowanie ich dzia-
        *  Szkoła Doktorska Nauk Społecznych, Uniwersytetu w Białymstoku
        1   Na temat systemu edukacji prawniczej w USA w porównaniu do tego w Polsce   łalności przez organizację American Bar Association, która okre-
          zob.: I. Kraśnicka, A.M. Ludwikowska, R.R. Ludwikowski, System Prawa Stanów   śliła modelowe standardy programów edukacji prawniczej, w tym
          Zjednoczonych. Wprowadzenie, Białystok 2023, s. 27.
        2   Dodatkowo nt. systemu edukacji prawniczej w USA zob.: W. Burnham, Introduc-
          tion to the Law and Legal System of the United States, Thomson West 2006,
          s. 126–139; A. Rochowicz, Edukacja prawnicza w USA, Pal. 1994, Nr 7–8, s. 181–  6   Informacje dot. obszarów działalności poszczególnych klinik można odnaleźć
          186.                                                na stronach poszczególnych amerykańskich uniwersytetów. Na przykład Syracu-
        3   Standardy 301–303 wskazują m.in, że na wydziałach prawa spoczywa obowią-  se University College of Law prowadzi kliniki w obszarze prawa upadłościowego,
          zek ustanawiania efektów uczenia się obejmujących kompetencje, w tym roz-  praw weteranów, praw osób z niepełnosprawnościami czy prawa mieszkaniowe-
          wiązywanie problemów, umiejętność komunikacji, odpowiednie przygotowanie   go. Zob. źródło: law.syracuse.edu/academics/experiential-courses-clinics-extern-
          etyczne oraz inne umiejętności zawodowe konieczne do właściwego wykonywa-  ships/clinics/, z kolei McGeorge Law School na University of the Pacific oferuje
          nia zawodu prawnika. Program nauczania z kolei musi obejmować przedmioty   programy kliniczne w prawie imigracyjnym, ochrony zdrowia czy wsparcia bez-
          praktyczne tj.: symulacje, poradnię prawną lub praktykę. Standards and Rules of   domnych, źródło: pacific.edu/law/legal-clinics [dostęp: 28.9.2024 r.].
          Procedure for Approval of Law Schools 2023–2024. American Bar Association   7   J.P. “Sandy” Ogilvy, Celebrating CLEPR’s 40th Anniversary: The Early Develop-
          Section of Legal Education and Admissions to the Bar: źródło: americanbar.org/  ment of the Clinical Legal Education and Legal Ethics Instruction in U.S. Law
          content/dam/aba/administrative/legal_education_and_admissions_to_the_bar/  Schools, Clinical Law Review 2009, vol. 16, s. 4–5.
          standards/2023-2024/23-24-revised-standards-and-rules-since-aug-2023.pdf   8   J. Czajkowski, F. Wejman, Uniwersytecka poradnia prawna: nowe perspektywy
          [dostęp: 11.9.2024 r.].                             w edukacji prawniczej, Pal. 1997, Nr 41/5, s. 36.
        4   E. Rekosh, K.A. Buchko, V. Terziva, Pursuing the public interest. A handbook for   9   Szerzej o rozwoju edukacji klinicznej w latach 50. i 60. XX w. zob.: J. Srokosz, Phi-
          legal professionals and activists, New York 2001, s. 258.  losophical and cultural basis of the main methods of legal education in the USA,
        5   F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak, Metodologia klinicznego nauczania prawa,   Opolskie Studia Administracyjno-Prawne 2017, Nr XV/4, s. 62 i cytowana tam
          w: D. Łomowski (red.), Studencka poradnia prawna, Idea. Organizacja. Metodolo-  literatura, F.S. Bloch (red.), The Global Clinical Movement, New York 2011, s. 4–5.
          gia, Warszawa 2005, s. 211–236.                   10   J. Czajkowski, F. Wejman, Uniwersytecka poradnia prawna.

        20 KLINIKA Nr 39–40 (44–45)/2025                                                           fupp.org.pl
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29