Page 25 - Klinika nr 39–40 (44–45)/2025
P. 25

WPŁYW KLINIK NA PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZNĄ


                                             11
        wymogów kształcenia umiejętności praktycznych . Aktualnie kli-  działający w Stanach Zjednoczonych wydaje się być wciąż nieco
        niki działają przy znacznej liczbie wydziałów prawa uniwersytetów   korzystniejszy dla osób wiążących swoją przyszłość z prowa-
        w Stanach Zjednoczonych , a odbywanie w nich różnych form   dzeniem praktyki – głównie ze względu na możliwość faktycz-
                             12
        tzw. experimental learning (nauki poprzez doświadczenie) stanowi   nej (choć ograniczonej) reprezentacji klienta przed sądami
                                                     13
        jeden z elementów praktycznej części studiów prawniczych . Za-  i organami. Rozwiązanie to umożliwia, już na etapie studiów,
        jęcia w ramach legal clinics są zazwyczaj traktowane jak każde inne   wdrożenie studenta w sposób pracy poszczególnych instytucji,
        fakultety, które student musi zaliczyć np. przez otrzymanie okreś-  pogłębianie kompetencji miękkich oraz wprowadzenie do swo-
                        14
        lonej liczby punktów . Przyszli prawnicy są pod opieką opiekuna,   ich wypowiedzi terminologii prawniczej. Ponadto taki student
        który jest pracownikiem uniwersytetu przydzielonym przez dzie-  ma szansę na przebywanie w środowisku specjalistów z danej
        kana tylko do zajmowania się kliniką (tzw. clinical professor) oraz   dziedziny prawa, co może pomóc mu zdecydować o wyborze
        posiada uprawnienia do wykonywania praktyki w danym stanie.   swojej drogi zawodowej. Polscy studenci działający w większości
        Opiekun jest merytorycznym wsparciem studenta, ale również   uniwersyteckich poradni prawnych w głównej mierze skupiają się
        prowadzi seminaria, na których młodzi ludzie zdobywają teore-  na rozmowie z klientami, seminaryjnej dyskusji nad możliwymi
        tyczną wiedzę dot. prowadzenia konkretnej sprawy . Program   rozwiązaniami i wreszcie konstruowaniu pisemnej opinii praw-
                                                 15
                                                                                                            20
        nauczania w klinice składa się ze spotkań studentów i studentek   nej. Nie mogą świadczyć pomocy w formie obrony formalnej .
        z klientami oraz występowaniu przed sądem oraz organami ad-  Do istotnych wyjątków należą już jednak sytuacje, w których stu-
        ministracji publicznej . Istotą poradnictwa prawnego w amery-  denci wychodzą poza uniwersyteckie mury. Mogą np. towarzy-
                         16
        kańskich klinikach jest zakres czynności, których może dokonać   szyć klientowi w sądach lub urzędach (w charakterze publiczności
                                                                            21
        student w imieniu osoby, którą reprezentuje. Wolontariusz, który   lub osoby zaufanej) , mają też możliwość udziału jako obrońcy
        działa w uniwersyteckiej poradni prawnej, musi spełnić szereg wy-  obwinionego studenta lub doktoranta w postępowaniu dyscy-
                                                                     22
        mogów, aby móc wystąpić w imieniu swojego klienta przed sądem,   plinarnym . Rozwijającymi się obecnie dynamicznie formułami
        a ponieważ każdy stan ma swoje własne regulacje w tym zakresie   zewnętrznej działalności studentów są np. sekcje zajmujące się
        (system sądów także uwarunkowany jest stanowymi przepisami),   udzielaniem porad prawnych osobom osadzonym w jednostkach
        to wskazane niżej wymogi stanowią modelowy przykład stosowany   penitencjarnych  czy sekcje ds. uchodźców .Wskazuje to na po-
                                                                                             24
                                                                         23
        w większości amerykańskich poradni. Przede wszystkim uniwersy-  trzebę dostosowania obszaru działalności klinik do potrzeb
        tet, przy którym działa program legal clinics, musi uzyskać aprobatę   określonego regionu.
        American Bar Association i komisji sądu tzw. Admissions Commit-
          17
        tee . Kolejnym z punktów obowiązkowych jest wcześniejsze zali-  Prawa kobiet w USA
        czenie niezbędnych przedmiotów, w których zakres wchodzi pro-  Tuż przed podpisaniem w 1776 r. Deklaracji Niepodległości uwal-
        cedura cywilna i karna oraz prawo dowodowe. Wydaje się to być   niającej kolonie od Wielkiej Brytanii i dającej podwaliny pod przy-
        zasadnym, ponieważ zdobyta wiedza w tym zakresie znacząco uła-  szłe niepodległe państwo, żona jednego z tzw. Ojców Założycieli
        twia zrozumienie funkcjonowania sądów, stosowania procedury,   Stanów Zjednoczonych i przyszła Pierwsza Dama, Abigail Adams
        co jest niezbędne podczas przewodu sądowego. Podkreślić należy,   upominała się w liście do męża, aby w nowo tworzonym prawie pa-
        że z racji na to, że do programu przystępują studenci ostatnich lat   miętać o kobietach i nie oddawać nieograniczonej władzy w męskie
        studiów, nie jest to trudny do spełnienia warunek. Kolejno należy   ręce, pod groźbą potencjalnego buntu . List ten można przyjąć
                                                                                          25
        wskazać, że nie wszystkie sprawy przeznaczone są dla studentów,   jako symboliczny początek walki o słyszalność głosu kobiet zapo-
        np. co do zasady nie mogą oni prowadzić spraw z zakresu prawa   wiadający walkę o ich prawa . Za sformalizowany początek zor-
                                                                                  26
        karnego, w których popełnione czyny zagrożone są karą pozbawie-  ganizowanej działalności wobec praw kobiet w USA uznać należy
                            18
        nia wolności powyżej roku .                          powstanie prawie 100 lat później, w 1868 r. kobiecego stowarzy-
        Amerykańskie legal clinics były pierwowzorem dla polskich uni-  szenia National Woman Suffrage Association, które zrzeszało sufra-
        wersyteckich poradni prawnych . Zaznaczyć jednak należy,   żystki i domagało się zrównania praw kobiet i mężczyzn w każdym
                                   19
        że pomimo wielu podobieństw i otrzymania szansy przez pol-  aspekcie życia społecznego . Na prawdziwy historyczny przełom
                                                                                 27
        skich studentów na praktyczne wykorzystanie wiedzy w postaci   (na poziomie federalnym) trzeba było zaczekać kolejne dekady
        kontaktu z klientem i możliwości doradztwa prawnego, system
                                                             20   A. Domsat, Poradnictwo kliniczne a prawo do obrony w postępowaniu karnym,
        11   Zob. przyp. 3.                                   Klinika 2019, Nr 26, s. 7.
        12   Zgodnie z danymi zebranymi przez The Association of American Law Schools,   21   J. Ciapała, Formy pomocy prawnej udzielanej przez poradnię, w: D. Łomowski
          w 2023 r. były to 83 wydziały prowadzące kliniczne programy nauczania prawa.   (red.), Studencka poradnia prawna, s. 143–144.
          47% wszystkich studentów w akredytowanych przez ABA szkołach prawa brało   22   A. Zientara, Możliwość udziału studenta jako obrońcy obwinionego studenta lub
          udział w tym rodzaju edukacji, 2023 AALS Law Student Pro Bono Hours Re-  doktoranta w postępowaniu dyscyplinarnym w ramach nauczania klinicznego,
          port, źródło: aals.org/newsroom/2023-aals-law-student-pro-bono-hours-report/     Klinika 2021, Nr 29–30 (34–35), s. 15–18.
          [dostęp: 30.9.2024 r.].                            23   K. Pasoń, Prawo do obrony w postępowaniu wykonawczym, Klinika 2021,
        13   Zob. przyp. 3.                                   Nr 29–30 (34–35), s. 24–29.
        14   E. Rekosh, K.A. Buchko, V. Terziva, Pursuing the public, s. 283.  24   Np. Studencka Poradnia Prawna na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku
        15    R.J. Wilson, Training for Justice: The Global Reach of Clinical Legal Education,   (źródło: prawo.uwb.edu.pl/wydzial/struktura/inne-jednostki/studencka-porad-
          Penn State International Law Review 2004, vol. 22:3, s. 421. Na temat polskich   nia-prawna/zasady-udzielania-porad) czy Klinika Prawa Uniwersytetu Warszaw-
          opiekunów w poradniach prawnych zob. K.J. Kowalska, A. Patryk, Profil nauczy-  skiego (źródło: wpia.uw.edu.pl/pl/klinika-prawa/formula-zajec-klinika-prawa/sek-
          ciela klinicznego. Wstęp do rozważań, Klinika 2021–2022, Nr 31–32, s. 9–13.  cje-klinika-prawa) [dostęp: 10.10.2024 r.].
        16   E. Rekosh, K.A. Buchko, V. Terziva, Pursuing the public, s. 263.  25   Abigail Adams to John Adams, 31.3.1776 r. Pełny tekst dostępny na stronie Ar-
        17   T. Martiszek, Rola ,,Legal Clinics’’ w systemie amerykańskiej edukacji prawniczej,   chiwów Narodowych USA zob.: founders.archives.gov/documents/Adams/04-01-
          Klinika 1999, Nr 1, s. 63.                          02-0241 [dostęp: 7.9.2024 r.].
        18   Ibidem.                                         26   Szerzej: W. Martin, Women and the American Revolution, Early American Litera-
        19   R.J. Wilson, Legal Aid and Clinical Legal Education in Europe and in the USA: Are   ture 1976, vol. 11, s. 322–35, P. Bradley, Women and the Press: Tre Struggle for
          They Compatible?, w: O. Hammerslev, O. Halvorsen Rønning, Outsourcing Legal   Equality, s. 1–2.
          Aid in the Nordic Welfare States, Londyn 2018, s. 275–276; M.J. Skrodzka, UPP   27   G. Strnad, Feminizm amerykański trzeciej fali – zmiana i konstytucja, Przegląd
          w Polsce – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, EP 2015, Nr 1, s. 20–24.   Politologiczny 2018, Nr 2, s. 20.

        edukacjaprawnicza.pl                                                       KLINIKA Nr 39–40 (44–45)/2025  21
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30