Projekt pt "Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego
i obywatelskiego w Polsce" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet V Dobre rządzenie, Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora, Podziałanie 5.4.1 Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora, realizowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych w partnerstwie z czterema podmiotami.
Cel projektu
Celem głównym projektu jest wypracowanie kierunków i zasad polityki państwa w zakresie wzmacniania i rozwoju poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce. Wśród celów szczegółowych projektu znajdują się:
- Pozyskanie kompleksowej wiedzy na temat poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce i zagranicą w postaci 4 raportów.
- Wypracowanie modelowych rozwiązań dotyczących funkcjonowania systemu poradnictwa prawnego i obywatelskiego, obejmujących zasady działania, współdziałania, finansowania, oceny i samooceny. Opracowanie na bazie stworzonego modelu jednej spójnej polityki państwa w stosunku do podmiotów świadczących poradnictwo prawne.
- Upowszechnienie wiedzy na temat możliwości i zakresu korzystania z bezpłatnych porad prawnych wśród interesariuszy (decydenci, grantodawcy, personel instytucji poradniczych) oraz klientów. Informowanie o wypracowanych w trakcie trwania projektu rozwiązaniach.
Kim są REALIZATORZY projektu?
Projekt ma charakter partnerski.
- Lider Partnerstwa:
Departament Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Liderem Partnerstwa, a zarazem inicjatorem i beneficjentem projektu jest Departament Pożytku Publicznego (DPP) w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego MPiPS pełni jednocześnie funkcję Dyrektora Projektu jako reprezentant lidera. Na DPP spoczywają przede wszystkim zadania związane z zarządzaniem projektem, w tym organizacja spotkań dwóch ciał:
- Rady Partnerów: główny organ zarządzający projektu, podejmujący kluczowe decyzje. W jej skład wchodzi Dyrektor Projektu oraz po dwóch przedstawicieli każdego z Partnerów.
- Komitetu Konsultacyjnego: ciało o charakterze doradczym, w którego skład wchodzą przedstawiciele administracji centralnej i samorządów.
Obok DPP partnerami w ramach projektu są cztery organizacje pozarządowe, które bezpośrednio zajmują się udzielaniem bezpłatnych porad prawnych lub wspierają tego rodzaju działalność, upowszechniając wiedzę na ten temat, prowadząc badania i wydając publikacje, w tym:
- Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP)
Zadanie w ramach projektu: upowszechnianie rezultatów projektu w mediach, organizacja szkoleń i seminariów dla interesariuszy, koordynacja prac nad przewodnikiem po podmiotach świadczących poradnictwo oraz nad podręcznikiem trenerskim dotyczącym metodologii poradnictwa i szkoleń.
- Fundacja Instytut Prawa i Społeczeństwa (INPRIS)
Zadanie w ramach projektu: wypracowanie optymalnego modelu funkcjonowania systemu bezpłatnej pomocy prawnej w Polsce oraz jednolitej polityki państwa wobec podmiotów świadczących tego rodzaju usługi.
- Instytut Spraw Publicznych
Zadanie w ramach projektu: zaprojektowanie i przeprowadzenie badań ilościowych i jakościowych, które umożliwią pozyskanie danych na temat stanu, skali i sposobu funkcjonowania poradnictwa prawnego w Polsce oraz pokażą możliwości poprawy i rozwoju tego obszaru działalności społecznej.
- Związek Biur Porad Obywatelskich (ZBPO)
Zadanie w ramach projektu: wypracowanie (wspólnie z INPRIS) optymalnego modelu funkcjonowania systemu bezpłatnej pomocy prawnej w Polsce oraz jednolitej polityki państwa wobec podmiotów świadczących tego rodzaju usługi. Stworzenie poradnika na temat zastosowania zaprojektowanego modelu.
Działania podejmowane w ramach projektu:
- badania dotyczące różnych aspektów funkcjonowania poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce;
- tworzenie zestawu rekomendacji, czyli modelu funkcjonowania poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz propozycja długofalowej polityki państwa w tym zakresie;
- przedstawienie wyników badań na konferencji i seminariach;
- nauczenie adresatów projektu działania w ramach przygotowanych rozwiązań poprzez zorganizowanie warsztatów i szkoleń oraz opracowanie specjalistycznych publikacji;
- informowanie społeczeństwa o przygotowanych rozwiązaniach poprzez: stronę internetową, obecność na portalach społecznościowych, kampanię społeczną.
Adresaci projektu:
Projekt ze względu na swój charakter badawczo-promocyjny adresowany jest przede wszystkim do:
- kierownictwa instytucji publicznych i niepublicznych wpierających poradnictwo prawne i obywatelskie;
- władz gmin, powiatów i województw;
- organizacji trzeciego sektora i instytucji działających na rzecz ruchu poradnictwa prawnego i obywatelskiego;
- przedstawicieli wszystkich środowisk zawodowych, z których rekrutować się mogą osoby czynnie zaangażowanie w udzielenie porad prawnych i obywatelskich.
Personel zarządzający ze strony Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych:
Z ramienia Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych (FUPP):
Koordynator Projektu:
Filip Czernicki
Ekspert ds. Upowszechniania:
dr Marta Janina Skrodzka
Asystent Projektu:
Anna Włodarczyk