Od listopada 2013 roku Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych wraz ze Związkiem Biur Porad Obywatelskich prowadzi serię szkoleń dotyczących modelu wsparcia poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce. Fundacja prowadzi szkolenia przede wszystkim dla organizatorów placówek poradniczych, ale także dla prawników i przyszłych prawników doradzających z punktach poradniczych różnych organizacji pozarządowych, Klinikach Prawa oraz sieci Biur Porad Obywatelskich. W roku 2013 przeprowadziła cztery z zaplanowenej serii jedenastu szkoleń, które odbyły się w Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i Łodzi. Notatki z dotychczas przeprowadzonych szkoleń dostępne są w zakładce Produkty.
Zapraszamy do zapoznania się z nimi, ale przede wszystkim do udziału w szkoleniach, które będą kontynuowane po Nowym Roku – zapisy wciąż trwają. Organizatorzy planują przeprowadzić kolejne szkolenia w: Lublinie, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Białymstoku, Trójmieście i Opolu.
Nie ma ogólnej zdecydowanej opinii na temat tego, kto powinien móc korzystać z bezpłatnego poradnictwa. W badaniu dominowały dwa stanowiska: (1) wszyscy obywatele, (2) jedynie osoby, których dochody nie pozwalają skorzystać z poradnictwa odpłatnego. Pojawiały się też inne propozycje: osoby wykluczone społecznie, osoby, którym z różnych powodów to wykluczenie społeczne zagraża, lub osoby w trudnych sytuacjach życiowych. Dodatkowo wskazywano, że dostęp do PPiO powinien być uzależniony od rodzaju sprawy, z którymi obywatele najczęściej mają problemy. Inaczej mówiąc, zakres przedmiotowy PPiO powinien być ograniczony, na przykład do kategorii spraw, z którymi obywatele najczęściej mają problemy. Jako grupa wymagająca wsparcia wymieniane były najczęściej osoby niepełnosprawne. Pojawiały się także inne rozwiązania, np. z informacji powinni korzystać wszyscy obywatele, z porad jedynie ci, których na to nie stać.